Menu
RSS

ТРАНСФОРМАЦИЈА КИНЕСКО-ПАКИСТАНСКОГ ЕКОНОМСКОГ КОРИДОРА [2]

kinapakistan04ВИЛИЈАМ ЕНГДАЛ

Иницијатива BRI немају за циљ припрему кинеске инвазије на Индију, као што тврде неки индијски и вашингтонски тинк-тенкови

Један од разлога због којег је Пекинг прошле године гласао за пуноправно чланство Индије и Пакистана у Шангајској организацији за сарадњу било је предвиђање да би унутар те организације Кина, Индија и Пакистан могли заједнички мирно да реше спор око Кашмира у оквиру пројекта BRI и међусобно корисног развоја економске инфраструктуре.

Јуна 2017. Кина је информисала владу Пакистана да ће изградња бране Диамир-Бшаша у Гилгит-Балтистану бити део Кинеско-пакистанског економског коридора. Године 2006. Азијска развојна банка (ADB) пристала је да финансира брану, али је након 10 година застоја коначно попустила под притиском, изјављујући да се ради о „спорној територији“, што јасно указује на скривену руку Вашингтона у овој саботажи.

Када ова 14 милијарди долара вредна брана буде завршена, производиће 4.500 MW електричне енергије кроз еколошки чисто генерисање хидроенергије, земљи обезбедити додатних 10,5 кубних километара воде за пиће и наводњавање и продужити живот бране Тарбела – која се налази низводно – до 35 година. Ово ће заштитити низводне провинције регионе Пунџаб и Синд од изливања реке Инд.

ЖЕЛЕЗНИЦЕ, АУТОПУТЕВИ, ЛУКЕ
Кини је значајна изградња великог нафтовода који ће повезати Луку Гвадар и Арапско море јер данас 80 одсто њеног увоза нафте из Африке и са Блиског истока пролази кроз рањиви Малајски пролаз. Изградња цевовода Гвадар-Кашгар, преко којег ће Кина са Блиског истока добијати милион барела нафте дневно, омогућиће Пекингу да нафтни увоз преко Малајског пролаза смањи за 17 одсто. Нови цевовод би требало да буде завршен до 2021. Године 2015. Чајна оверсис порт холдинг компани (COPHC) закупила је луку Гвадар на период од 43 године, па је тако Гвадар формално постао веза између копненог и поморског дела кинеске Иницијативе појас и пут.

kinapakistan05Актуелно ширење капацитета луке у склопу Кинеско-пакистанског економског коридора је пројекат вредан 1,6 милијарди долара. Њиме ће северни Пакистан и западна Кина бити повезани са дубоководном луком. Гвадар ће такође у склопу Гвадар-Навабшаша (2,5 милијарди долара вредног сегмента иранско-пакистанског гасовода) имати и плутајућу платформу за течни природни гас. Гвадар је мање од 200 километара удаљен од иранске границе. Изградња је почела у јуну 2016. у Специјалној економској зони Гвадар, која се гради у близини луке. Кинеска влада финансира велики део изградње кроз бескаматне кредите. Пакистан само мора да врати главницу.

Процене су да ће гвадарски нафтовод који иде до Кашгара у Синјангу (Кина) упола смањити трошкове транспорта и транзитно време у односу на актуелну морску руту од 12.000 km. Такође ће заобићи геополитички ризичан Малајски пролаз. Кина у луци Гвадар такође гради велику нафтну рафинерију која ће олакшати пословање са Блиским истоком, Африком и Европом и битно скратити време и дистанцу.

Од будаластог проглашења „заокрета ка Азији“ Обамине администрације и војног распоређивања трупа са циљем да се Кина окружи у Јужном кинеском мору и другим местима, Пекинг је ставио приоритет на алтернативне изворе енергетске и војне сигурности у случају војне конфронтације са Вашингтоном, која ових дана уопште није незамислива. У конфирмационом саслушању пред америчким Сенатом 27. септембра 2017. шеф здруженог генералштаба војске САД генерал Џозеф Данфорд је изјавио: „Сматрам да Кина вероватно представља највећу претњу нашој земљи до 2025. године“. Од када је Вашингтон свој заокрет ка Азији из 2010 прогласио званичном војном доктрином обуздавања Кине, Пекинг сасвим сигурно види САД као „највећу претњу“ Кини. Не могу рећи да их кривим с обзиром на све пакости које су САД учиниле у протеклих седам година радећи на циљу изолације Кине.

Скорашња студија пекиншког Чонгјанг института за финансијске студије Универзитета Ренмин наглашава да изградња Кинеско-пакистанског економског коридора неће бити само „снажан покретач развоја Кине и Пакистана већ и подстицај координисаног економског развоја блиским повезивањем централноазијских, јужно-азијских, североафричких и заливских земаља и региона економским, трговинским и инфраструктурним везама и енергетском сарадњом“.

kinapakistan06Иницијатива BRI – и CPEC као њен примарни коридор – немају за циљ припрему кинеске инвазије на Индију, као што тврде неки индијски и вашингтонски тинк-тенкови. Реч је о интелигентном развоју економског простора, а не о бомбардовању које заговарају Данфорд, министар одбране са надимком Лудак (Mad Man), односно, упс, извињавам се, Бесни Пас (Mad Dog) и други у Вашингтону.

Ф. Вилијам Ендгал је консултант за стратешке ризике и предавач, дипломирани политиколог са Универзитета Принстон и аутор бестселера о нафти и геополитици

Крај

Превео АЛЕКСАНДАР ВУЈОВИЋ

 

New Eastern Outlook

Препоручи текст:

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to Google PlusSubmit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to LinkedIn
Info for bonus Review William Hill here.