Menu
RSS

САНКЦИЈЕ ЗА ВЕЧНОСТ

kongress03НИКОЛАС К. ГВОЗДЕВ

Конгрес жели да америчка батина буде јасно видљива, али санкцијама није оставио излаз ако се ситуација промени

Изгледа да воз руских санкција убрзано напушта конгресну станицу, због чега је веома мало вероватно да ће оба дома законодавне власти желети да претресу његове законске одредбе, нарочито док предстојећа летња пауза зове на бег из вашингтонске врелине. Ипак, то нагони чланове Конгреса да, уколико желе да наставе са овим курсом акције (а апсолутна већина гласала је у прилог различитих верзија санкција, како у Конгресу, тако и у Сенату, у далеко већем броју од оног који је потребан да се преиначи било какав потенцијални председнички вето), узму предах и размотре неке промене.

Кад су наши европски савезници први пут уводили широке санкције Русији због њених акција у Украјини, у њих су уградили кључну заштитну меру – полугодишње преиспитивање процеса. Због тога што санкције ЕУ морају бити обнављане сваких шест месеци, Европљани имају прилику да процењују да ли је дошло до некаквог напретка. Такође, тако имају могућност да своје санкције прилагођавају у случају да дође до додатних прекршаја (од стране Русије; прим. прев.) или ако желе да охрабре позитиван развој догађаја. У европским санкцијама постоји широка флексибилност која недостаје актуелном предлогу америчких санкција. Тренутно нема ни конкретног временског оквира након којег ће санкције бити размотрене нити јасног критеријума који одређује у ком случају ће се сматрати да је руско понашање усклађено са одредбама тог закона. Осим тога, не постоји ни механизам за брзо или делотворно ублажавање уколико буде остварен позитиван исход.

КОНГРЕСНИ БЕС
Многи експерти су ретроспективно закључили да би амерички ембарго на житарице, који је Совјетском Савезу уведен због инвазије на Авганистан, био најефикаснији да је временски ограничен на једногодишњи период. Тиме би био послат јасан сигнал америчког неслагања и избегнуто да САД буду сатеране у ћошак. Временом су Совјети пронашли начин да та одлука не угрози њихову политику у Авганистану, а домаћи комерцијални притисак да се обнови продаја, који су вршили амерички фармери, однео је победу над геополитичким аспирацијама, због чега је ембаго укинут. Стручњаци који помажу Конгресу у изградњи оквира за актуелни предлог санкција такође су уклонили неке од предлога који би највероватније изазвали проблеме са кључним савезницима САД и поткопали трансатлантско јединство о постојећем режиму санкција.

С обзиром на степен беса у Конгресу због руских акција у Сирији, Украјини и током прошлогодишњих избора, била је неизбежна нека врста законодавног одговора. Увођење великих санкција садржаних у оба нацрта закона уз временско ограничењем до 2018. године – након одржавања руских председничких и америчких међуизбора (midterm elections) – био би паметан потез. На тај начин Конгрес би тада могао да сагледа и процени да ли је било напретка у Сирији и Украјини, што би могао бити ефикаснији начин употребе америчког геоекономског оруђа. Осим тога, чланови Конгреса, који су јасно ставили до знања да немају поверења у процену актуелног председника о томе када је Русија испунила критеријуме за укидање санкција, можда би требало да размотре желе ли да то право буде недоступно и будућим становницима Беле куће.

kongress02Пре или касније имаћемо новог америчког председника, а нови председник ће седети и у Кремљу, макар и због биолошких разлога. У складу са актуелним законодавством, тада неће било могућности да будући амерички председник брзо искористи предност промењених услова у Москви. Историја показује да недостатак флексибилности или механизама ублажавања санкција Конгреса може створити непотребне компликације за САД. На пример, требало је да прође две деценије од тренутка кад је Русија показала да у потпуности поштује све одредбе Џексон-Ваникових санкција до њиховог укидања. Понављам, наше европске колеге – посебно француски председник Емануел Макрон – који се такође изгледа суочио са напорима Русије да осујети његову изборну победу – признају потребу за флексибилношћу по питању како и када ће Русији бити уведене санкције и желе да оставе отворену могућност за прилагођавање промењеним околностима.

НЕПОВЕРЕЊЕ КОНГРЕСА У ПРЕДСЕДНИКЕ
Конгрес је у прошлости примењивао клаузуле о укидању санкција које је усвајао против земаља као што је Иран. Те клаузуле су од законодавне власти захтевале да периодично проверава како би се утврдило да ли је продужавање санкција оправдано. Актуелне санкције против Русије немају такве одредбе, и због тога садрже ризик да можда неће принудити Москву да умири своје понашање. Напротив, Русија може закључити да нема подстицај за нуђење уступака, јер је мало вероватно да би тиме могла испунити услове да Конгрес укине санкције.

putintrampkongressПосланици (законодавци) верују да председник Барак Обама није довољно казнио Москву због њених наводних прекршаја у 2016. години, а да председник Доналд Трамп нема велики мотив да то учини, па желе да обезбеде да америчка батина буде јасно видљива. Али, као што је бивши председник приметио, увек треба имати „излаз“ у случају да се ситуација промени. Конгрес можда није расположен да угради такве одредбе у закон који се спрема председнику на потпис, али би требало да размотри неке ревизије – ако не сада, онда касније – како његово усвајање не би одвело америчку политику у ћорсокак.

Николас К. Гвоздев је виши уредник „Националног интереса“ (The National interest) и професор Колеџа ратне морнарице САД на катедри за националну безбедност

Превео АЛЕКСАНДАР ВУЈОВИЋ

 

The National Interest

Препоручи текст:

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to Google PlusSubmit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to LinkedIn
Info for bonus Review William Hill here.