Menu
RSS

ИСТРАГА БИРОКРАТА У КИНИ [1]

kinakorupcija06ЗОРАН ДРАГАНОВИЋ

Систем уз помоћ којег Кинези награђују и кажњавају грађанско понашање неки виде као тоталитаризам на делу, а неки као веома добру ствар

На гробљу ће изнићи цвијеће
за далеко неко покољење.
П. П. Његош, Горски вијенац

Покушајте на тренутак да замислите једног јединог пунолетног грађанина Србије, Русије или Европске uније, који не би подржао пројекат потпуне и независне контроле државне администрације. Замислите затим једног бирократу ЕУ коме се аутоматски исписује казна за кршење закона, или како му се забрањује да врши било какав јавни посао због тога што није радио у корист оних који су га изабрали?

Да се посла уношења реда у сакупљање података латила било која друга држава, а не баш Кина, мислим да би наши разлози за страховање били оправдани. Овако, будући да од сакупљања података о нама, као и њиховог коришћења, нажалост, не можемо утећи, добро је да систем развија Кина, која за почетак поштује принцип суверенитета, па ћемо једног врло скорог дана и ми у Србији имплементирати кинески систем, који ће код нас имати подразумеване националне специфичности.

Пре него што се читаоцу ових редова дигне коса на глави од помисли да држава барата његовим личним подацима, саветовао бих истом да се не нервира, јер се сакупљање података већ увелико врши. Тренутно у Србији има и државне и приватне иницијативе на ту тему, при чему се чини да и једни и други посредно раде за Американце. Па у чему је онда разлика, оправдано се питате, ако неко сакупља без мог одобрења – шта ме брига да ли је са истока или је са запада. Разлика је колосална и налази се у следећем детаљчићу – за шта се сакупљени подаци користе. Да ли се сакупљени подаци користе да би вам се продала још једна флаша кока-коле, да би вам се пласирале вести и подмукло имплементирало мишљење на неку тему или се користи као јавно добро.

После вишедеценијског незаконитог шпијунирања које су САД спроводиле сакупљајући податке о свима нама, америчка врхушка је чини се ових дана претрнула од страха јер се једна озбиљна земља попут Кине одлучила да унесе мало смисла у демонско гомилање података, које Запад годинама спроводи. Отуд пречесто помињање људских права, од оних који су одавно погазили основне принципе демократије.

КИНЕСКИ ВЕЛИКИ БРАТ 2.0
И, заиста, загребемо ли тек мало површину хистерије која се ових дана подигла на тему „Кина инсталира великог брата 2.0“, видећемо да се испод површине налази страх да ће и овај западни изум, попут многих претходних, експлодирати право у лице твораца, те да ће западни властодршци остати без масних дивиденди од ратне и финансијске машинерије.

Када сам 1996. године први пут озбиљније користио интернет, на памет ми није падало у шта ће се претворити мрежа, која је тада изгледала као велика неисцрпна енциклопедија знања. Колега са којим сам тада радио изјавио је једном приликом да је интернет – чудо! Данас су се ствари очигледно промениле, па се некадашња енциклопедија знања, захваљујући пре свега ратној политици коју спроводи Запад, изврнула у своју супротност. Зато данашњи родитељи, за разлику од наших, са разлогом терају децу даље од равних екрана, интуитивно осећајући да је штета проузрокована интернетом немериво већа од користи за њиховог потомка.

И, заиста, док ваш потомак или ви сами седите испред монитора, тешко је појмити да „иза екрана” има много паметних чика којима је једини посао да вам продају било шта. У тој намери користи се све што може да се пронађе на тему шта желите, без чега нема продаје. Ако ништа не желите, они су ту да вам жељу убаце у систем. У тој намери, брига за ваше духовно или телесно здравље не постоји на лествици мултинационалних компанија. И да, они увек побеђују.

kinakorupcija05Да се нешто епохално догађа у виртуелном свету интернета, пажњу ми је скренуо веб сајт московског Карнеги центра, који објавио прилично занимљив текст Леонида Ковачича Велики брат 2.0: како Кина гради дигиталну диктатуру [1], у којем се наводи да, „откако је у Кини Си Ђинпинг дошао на чело, започела je жестокa борбa против корупције у редовима чланова Комунистичке партије, као и да је Си сада намерен да успешну стратегију борбе против корупције примени на читаво кинеско друштво. Уз помоћ најмодерније дигиталне технологије и биг-дата система [2], план је да се анализирају подаци сваког грађанина Кине и да се сваком додели индивидуални рејтинг. Они који поштују кинеске законе добили би висок рејтинг, који са собом носи кредите, погодности и подстицај, оне са ниским рејтингом чекаће – потешкоће и одбацивање”.

ДОКЛЕ ЈЕ СТИГАО ИНТЕРНЕТ
Ковачич је заборавио да помене да се контрола спроводи само за запослене у државном сектору (који примају плату из буџета), а што се тиче подизања кредита, па и ми у Србији смо одавно навикли да нам траже брис и крвну групу за озбиљан кредит... Сад, не видим баш протесте у Београду, зато што су радници многобројних владиних агенција под аутономном контролом компјутерског програма, коме су унапред задате вредности – од којих је једна, рецимо, да се не краде или не узима мито.

Зар би лоше звучала вест: запослени државни службеник Републике Србије из Агенције за приватизацију јутрос је аутоматски добио отказ јер није имао доказ о пореклу новца од кога је купио стан, па је сходно томе изгубио неопходан број поена потребан за обављање државне службе. Плус што није покупио смеће иза свог љубимца у парку, а и родитеље није посетио више од две године, откако их је сместио у старачки дом. Поменутом државном службенику остаје да се запосли у приватном сектору – нека му је просто.

Мало се људи данас сећа да нас својевремено нико није питао да ли желимо интернет или не, није се тражио плебисцит. Подразумевало се да је интернет на опште добро, попут струје, путева или железнице, никакво противљење некаквих савремених „лудиста“, ако га је уопште и било, није забележено. Слична ствар ће нам се десити и са овим најновијим кинеским чудом, нико нас неће питати да ли га желимо, али овај пут постоји макар мала шанса да се може догодити да нам донесе више користи него штете него претходна технолошка револуција.

Ми у Србији смо озбиљне проблеме са слободом протока информација на интернету (тачније њено потпуно одсуство) почели да региструјемо још давне 1999. године. До бомбардовања НАТО ником од нас није падало на памет да, рецимо, постави питање има ли интернет власника? Скаска о интернету као општем добру човечанства пала је у воду, заједно са оном о међународном праву, оног тренутка када смо на својој кожи осетили цензуру коју је Запад увео на све информације које су долазиле из Србије и Црне Горе. Схватили смо тада, да су власници интернета САД, што оне руку на срце и нису скривале, изнова потпуно контролишући мрежу и проток информација кроз интернет, током својих безбројних ратова, Арапског пролећа или пуча у Украјини.

kinakorupcija04Са друге стране, уз модерну Кину у нашим умовима чврсто се залепила ментална слика гигантске копир машине, која је у стању тек да реплицира технолошка достигнућа других народа. Али чини се да је за Кину дошло време да свету подари нови изум, упоредив у својој величини са њиховим претходним доприносима човечанству у облику папира, барута или компаса. Кина је изумела, или је на добром путу да створи - аутономну дигиталну контролу државних службеника.

КИНЕСКО ПОИМАЊЕ КОНТРОЛЕ
Та контрола је кинески пословни појам и нема никаквих додирних тачака са западним поимањем контроле, које видимо у шта је еволуирало кад ни председник Америке нема приступ за обичан деманти у највећим америчким медијима. Са друге стране, кинеска држава, стојећи на чврстим мултиполарним позицијама, покушава да у поднебеском краљевству лансира пројекат помоћу којега ће моћи да регрутује и успешно контролише стотине хиљада административаца потребних за спровођење гигантских пројеката, попут оног највећег – Један појас један пут.

Човечанство је дуго времена размишљало на ту тему: заједничко место многих религија је присуство постулата да имате слободу да радите шта желите, али да небо види све, и на крају ћете бити награђени према својим делима. Оваква слика света егзистирала је хиљадама година, нажалост, углавном на религиозном нивоу. Али данас, са појавом нових технологија, оваква слика може да постане стварност, њено име је – систем социјалног поверења.

О успостављању једног таквог система размишљало се још за време бившег кинеског председника Ху Ђинтаоа, који је био на челу Кине од 2002. до 2012. године. Године 2007. објављене су Примедбе Канцеларије Државног савета НРК на тему успостављања социјалног кредитног система. Тада, на самом почетку, пројекат је био веома сличан већ постојећем систему рејтинга – процени кредитне способности дужника, којом се бави компанија FICO [3] у САД.

„Користити међународно искуство, усавршавати кинески национални систем рејтинга у области кредита, пореза, спровођењу уговора и квалитета производње“, то је био задатак постављен у овом документу. По доласку на власт Си Ђинпинга, Државни савет НР Кине је 2014. године објавио нови документ – Програм за стварање социјалног кредитног система (2014-2020). У том документу претходни систем претрпео је значајне промене, пре свега због енормног технолошког напретка који се у међувремену догодио, баш у сфери баратања великим количинама података у реалном времену.

Из тог новог програма следи да ће до 2020. године не само свака компанија већ и сваки грађанин Кине бити оцењиван у реалном времену. Рејтинг физичких лица биће повезан директно са унутрашњим пасошем, који је еквивлент нашој личној карти. Рејтинзи ће бити скупљани и објављивани у централној бази података Кине и налазиће се на интернету у режиму слободног неограниченог приступа свим заинтересованим правним и физичким лицима

kinakorupcija01Програм предвиђа да ће власници високих рејтинга уживати различите социјалне и економске погодности. Они који добију лош рејтинг, мораће да сносе последице – на њих ће се сручити сва сила административних санкција и ограничења. Главни задатак, а то је наведено у тексту Програм државног већа, је да „оправда поверење грађана у носиоца доброг рејтинга и у исто време учини да носиоци лошег рејтинга схвате да не могу учинити ни један корак”.

СИСТЕМ СОЦИЈАЛНИХ КРЕДИТА
Средином децембра 2016. Си Ђинпинг је на састанку Политбироа Централног комитета КПK рекао:

„За борбу против проблема акутног недостатка поверења према државној администрацији наших грађана потребно је чврсто се држати стварања система независне евалуације, који ће покривати читаво наше друштво. Морамо побољшати механизме који ће подстицати оне који се придржавају закона, али у исто време морамо радити на развијању механизама за кажњавање оних који крше закон, оних који су изгубили поверење друштва, како се више нико никада не би усудио да се поиграва са поверењем грађана Кине.“

Није јасно од кога је из врха НР Кине кренула идеја о стварању једног таквог система. Али, с обзиром на чињеницу да се систем рејтинга значајно променио после доласка нове генерације кинеских лидера на власт и узевши у обзир са коликом пажњом се актуелни председник бори против корупције, можемо претпоставити да је главни инспиратор система социјалних кредита – сам Си Ђинпинг.

Одговоран за имплементацију и увођење система у живот, судећи по доступним подацима, је Државни комитет за национални развој и реформу НРК. У најмању руку, тај Комитет објављује различите извештаје о напретку рада на успостављању система социјалних кредита. За текући рад одговоран је заменик шефа Одбора за развој и реформе Лиан Веилан. Он такође одржава састанке са удружењима индустријалаца и агенцијама, и преноси им инструкције добијене са врха државног апарата.

Кинези не би били Кинези, када би на ову тему само причали. Многе ће изненадити податак да овај систем већ функционише у пилот режиму, у око тридесетак мањих градова Кине. Претеча је био град Шунчен, у богатој кинеској провинцији Шандун, познатој по извозу квалитетних вина још од 1832. године.

kinakorupcija03Свим становницима града, са популацијом од око 670.000, дат је за почетак рејтинг од 1.000 поена. Надаље, у зависности од понашања грађана, рејтинг или расте или пада. Фрагментиране информације о животу и активностима се скупљају из општинских, комерцијалних и судских извора и сливају се у јединствен информациони центар, где се ти подаци обрађују уз помоћ биг-дата технологије. На основу добијених података, алгоритми праве рејтинг грађанина. У граду Шунчену, централни информациони центар скенира ни мање ни више него 160.000 различитих параметара из 142 институције.

РЕЈТИНГ ГРАЂАНА
Писцу ових редова је заиста било тешко да доће до прецизнијих података што због језичке баријере што због перманентног инфо рата између великих сила, па човек никад није до краја сигуран да ли је информација до које је дошао веродостојна или пак лажна. Али ево колико је познато – ако је ваш рејтинг већи од 1.050 поена, ви сте узоран грађанин и маркирани сте са три слова ААА. Ако имате 1.000 поена, можете рачунати на АА. Са 900 – стигли сте до слова Б. Ако вам је број поена пао испод 850, ви сте већ кандидат за рејтинг В, са којим не можете обављати било које послове финансиране из јавних прихода – тачније из буџета.

Они који имају 600 бодова или мање навукли су себи беду на врат. Њих записују на црну листу са назнаком Д, и они постају социјални изгнаници, не добијају дозволу ни за једну врсту државног посла (чак ни у градској чистоћи не можете да радите са црном ознаком Д). За вас нема кредита са малом каматом, нема карата по повлаштеној цени за брзе возове или авионе, не дају вам да изнајмите аутомобил или бицикл без положене кауције.

Ево још неколико примера како живе грађани са различитим рејтинзима у Шунчену. Онима који имају рејтинг АА или већи, даје се потрошачки кредит до 200.000 јуана (25.000 евра), без учешћа и жираната и по сниженој каматној стопи. Онај ко има рејтинг А може ићи у болницу без плаћања уколико трошкови лечења не прелазе 10.000 јуана (1.300 евра). Онима који имају рејтинг АА или ААА вредност суме која може да се потроши код лекара повећава се за 50.000 јуана (6.500 евра). Најбоље оцењене са рејтингом ААА на вратима болнице или клинике дочекаће млађе медицинско особље и, наравно, без надокнаде ће им пружити сву могућу помоћ. Ако је потребно, донеће им колица, женама ће урадити анализе за рано откривање рака грлића материце или мамограм без заказивања. Ако сте здрави грађанин Шунчена који поседује рејтинг А+, изнајмиће вам бицикл без депозита, и први сат и по можете да се возите бесплатно. За поређење: власници рејтинга Ц могу да изнајме бицикл само уз депозит од 200 јуана (25 евра).

kinakorupcija02Горуће питање у главама бирократа гласи: како зарадити рејтинг или га барем не изгубити? Власти Шунчена тврде да је то веома једноставно. Довољно је живети по слову закона, на време отплаћивати кредите, плаћати порез, поштовати саобраћајна правила (за сваки прекршај, уз обавезну новчану казну, губите и пет рејтинг поена), не нарушавати моралне темеље друштва... и све ће бити у реду. Ниси уклонио отпад иза свога пса у парку – минус пет бодова. Одвео си старијег комшију до клинике – добијаш пет бодова, пише кинески портал Хуанцијуван.

_________
Упутнице:

[1] http://carnegie.ru/commentary/71546

[2] https://en.wikipedia.org/wiki/Big_data

[3] https://en.wikipedia.org/wiki/Credit_score_in_the_United_States#FICO_score

(Наставиће се)

Препоручи текст:

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to Google PlusSubmit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to LinkedIn
Info for bonus Review William Hill here.