Menu
RSS

ЕУ СПУШТА РАМПУ КИНЕСКИМ ИНВЕСТИЦИЈАМА?

Kineski kontejneriУ овом тренутку ЕУ има знатно боље односе с Кином него с Русијом, али дугорочно је све већа забринутост због јачања позиције Кине кроз инвестиције

Кина је важан партнер Европској унији. Чак би се могло рећи да је један од најважнијих. ЕУ је Кини највећи трговински партнер, а Кина је Европској унији други највећи трговински партнер те постаје све већи инвеститор у државама Европске уније и у онима који желе интеграцију у ЕУ, као што су државе западног Балкана. Колико је Кина важан партнер, говори довољно и податак да је трговинска размена између ЕУ и Кине 1,5 милијарди евра дневно.

Недавно је Кина споменута и као кључан партнер на глобалном нивоу и у вези с приоритетним циљевима ЕУ као што је борба против климатских промена. Поготово је то постало важно када је амерички председник Доналд Трамп одлучио да одустане од обавеза из Паришког споразума. Баш тада је одржан самит ЕУ-Кина у Бриселу на којем су две стране договориле заједнички став о климатским променама и изразили приврженост Париском споразуму и борби против глобалног отопљења, пише "Јутарњи лист".

Но у ЕУ ипак влада велика забринутост због кинеског приступа инвестицијама у Европи, поготово у мањим државама где би такве инвестиције Кини давале и политичку улогу, што би се могло одразити и на унутрашње односе у ЕУ.

Као и у случају руских инвестиција у подручју енергетике, тако и сада у случају Кине из ЕУ кажу да они “немају ништа против таквих инвестиција ако су оне у складу с правилима Европске уније”.

Притом мисле не само на испуњавање свих формалних стандарда ЕУ него и на поштовање транспарентности јавних тендера и државне помоћи. У ЕУ сумњају да иза кинеских инвестиција, чак и када су оне приватне, стоји држава, било кроз олакшице, било кроз субвенције, што отвара многа питања.

НЕЗАДОВОЉНА УНИЈА
Управо на последњем самиту ЕУ-Кина у Бриселу пре лета, када су обе стране упућивале хвалоспеве једна другој, било је очито да и даље постоје велике разлике око трговине. На самиту су разговарали о мерама слободне трговине и потреби за смањењем субвенција за челик. Европска унија није задовољна условима пословања у Кини која се, иако један од највећих играча на свету, налази тек на 78. месту од 190 држава по условима пословања. ЕУ жели да се што пре постигне и договор с Кином како би се европским предузећима пружала боља могућност пословања, што траже многе државе чланице, од Немачке и Француске до Италије.

— Велика економија каква је Кина мора бити више него на средини лествице – рекао је тада председник Европске комисије Жан Клод Јункер. Он је тражио да се европским предузећима омогући и такмичење за пројекте које финансира Кина у инфраструктури.

— Наш се однос темељи на обостраном поштовању отворености и сарадње у оквиру међународног сустава утемељеног на правилима. Драго ми је што данас имамо прилику састати се и јасно изразити те вредности. Свесни смо да заједно можемо унапредити просперитет и одрживост код куће и у иностранству. Поздрављамо амбициозност реформи покренутих у Кини. Знамо да су спроведене реформе и успостављени планови. Но било би нам драго да се убрза имплементација – како би се ваше политике ускладиле с вашим погледом на свет – рекао је пре два месеца Жан Клод Јункер у говору на једном економском форуму ЕУ-Кина.

ПРЕУЗИМАЊЕ ПРЕДУЗЕЋА
И кинески премијер је тада одговорио како они настоје промовисати трговину и постићи трговински баланс. Подсетио је да је сада број кинеских туриста у Европи знатно већи него што је број европских туриста у Кини. Кинески премијер је рекао да је сарадња с ЕУ чврста те да су и једна и друга страна профитирале од глобализма, а глобализација се не може сматрати изговором за многе проблеме који постоје данас у свету.

Недуго након самита ЕУ-Кина, како је открио портал "Политико", три највеће државе чланице ЕУ (Немачка, Италија и Француска) су упутиле захтев Европској комисији да размотри механизме контроле страних инвестиција у ЕУ, поготово преузимање кључних подузећа од стране инвеститора из трећих држава.

— Слобода инвестиција у приватни сектор као и отвореност према страним инвестицијама треба бити очувана у Европској унији. Међутим, док треће државе задржавају препреке за директне инвестиције од стране европских подузећа, или допуштају такве инвестиције само под одређеним дискриминаторским условима, у исто се време европске компаније преузимају као део индустријских стратегија других држава, то значи да не постоје једнаки услови за све – изразиле су став у свом писму Немачка, Француска и Италија. Оне додају да су услови још мање једнаки када су такве инвестиције директно или индиректно субвенционисане од стране државних тела. Иако се у том писму директно не спомиње Кина, јасно је да се то односи понајпре на ту државу. Међутим, односи се и на Русију.

Они пишу да постојећи инструменти који су на располагању државама чланицама у вези с ограничавањем инвестиција извана, позивајући се на питања националне сигурности и јавног реда, у будућности неће бити довољни за заштиту па предлажу да ЕУ размотри могућност реципроцитета према трећим државама. У том случају, ако би нека држава, на примери Кина, отежавала или онемогућавала преузимање својих предузећа, онда би требало одговорити реципрочном мером. Тиме би се осигурала поштена трка, према једнаким правилима, на тржишту инвестиција за све.

СЕКТОР ОДБРАНЕ
Ако се идеје које су дошле од тих трију држава остваре, а обично то буде тако јер је реч о државама које унутар ЕУ могу наметнути своје ставове када делују заједно, онда би Европска комисија добила формалну улогу да може да анализира и надгледа страна преузимања европских предузећа и друге стране инвестиције у Европи, као и њихово деловање. Изузетак би свакако био и даље сектор одбране у којем свака држава и даље има суверено право да сама одлучује. Такав надзор био би заснован на информацијама и подацима прикупљенима од стране држава чланица о деловању на њихову територију. Комисија би два пута годишње, на основи таквих информација, извештавала о стању страних инвестиција у Европи у свим секторима. Такви би извештаји садржавали и стање с субвенцијама држава из којих долазе такве инвестиције у Европу.

Три највеће државе, које су упутиле ово писмо Европској комисији, наводе да оне не доводе у питање поштовање правила међународне трговине од стране ЕУ, поготово оних Светске трговинске организације, и обавезе из споразума с трећим државама. Али траже да ЕУ и државе чланице задрже могућност реакције у случају процене да се преузимањем неких предузећа, и стицањем права одлучивања кроз повећање гласачког права због повећања удела у власништву, жели повећати политички утицај.

ДУГОРОЧНИ ПЛАН
Кад је Кина у питању, у ЕУ желе транспарентност у јавним тендерима и уговорима и за пројекте у којима Кина улаже и на Западном Балкану. Аналитичари сматрају да су кинеске инвестиције дугорочно усмерене према стварању услова за продор кинеских производа у Европу и заузимању повољног положаја у самој ЕУ. Прве реакције из Европске комисије су биле позитивне и Комисија је изразила спремност да размотри идеје које су изнеле те три државе.

У ЕУ расте страх од утицаја Кине у државама чланицама у којима кинеске инвестиције имају стратешки значај. Као пример се често спомиње Грчка, којој су кинеске инвестиције биле важне у време финансијске кризе и од стране ЕУ наметнутих мера штедње. Неки европски дипломати кажу како је Грчка, али и неке друге чланице, у неколико наврата била против ставова Европске уније којима је требало осудити Кину због стања људских права или агресивног понашања. Могуће је да Кина такве услуге од тих држава није директно тражила, али је могуће да су се те државе саме осетиле обавезним да стану на страну Кине и тиме спрече ЕУ да о неком важном питању говори једним гласом. Због таквих ствари, које су понекад одраз различитих националних интереса неких држава чланица, ЕУ све више губи и утицај и улогу у свету и у политичком смислу.

Исто се већ неколико година говори и о утицају Русије која, сматрају неки кругови у ЕУ, користи своју енергетску моћ као средство за остварење политичких циљева. Ипак, у овом тренутку ЕУ има знатно боље односе с Кином него с Русијом, али дугорочно је све већа забринутост због јачања позиције Кине кроз инвестиције у свету, па и у Европи. Зато се настоји да се, с обзиром на то да се инвестиције не могу спречити и да њихово спречавање није ни пожељно, такве инвестиције ставе под надзор те да у вези с тим постоји већа транспарентност и између самих чланица Европске уније.


Извор Јутарњи лист/Блиц, 06. септембар 2017.

Препоручи текст:

Submit to FacebookSubmit to TwitterSubmit to Google PlusSubmit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to LinkedIn
Info for bonus Review William Hill here.