PUTINOVO PISMO ŠEFOVIMA DRŽAVA KOJE KUPUJU GAS: PRAVEDNO REŠENjE

Rusija ne može da nosi teret podrške ukrajinskoj ekonomiji kako bi pokrila deficit Ukrajine...

Rusija ne može da nosi teret podrške ukrajinskoj ekonomiji kako bi pokrila deficit Ukrajine u trgovini EU

Uvaženi,

Ekonomija Ukrajine je u u vrtoglavom padu proteklih nekoliko meseci. Sektori industrije i građevine su takođe u oštrom opadanju. Budžetski deficit raste. Stanje valutnog sistema je sve žalosnije. Negativan trgovinski bilans prati povlačenje kapitala iz zemlje. Ekonomija Ukrajine brzo se kreće ka neispunjavanju obaveza, zastoju u proizvodnji i prevelikoj nezaposlenosti.

Rusija i zemlje članice EU najveći su trgovinski partneri Ukrajine. Polazeći od ovoga, na samitu Rusija-EU održanom krajem januara došli smo do dogovora sa našim evropskim partnerima o održavanju konsultacija na temu razvoja ekonomije Ukrajine, imajući u vidu interese Ukrajine i naših zemalja prilikom formiranja integracionih saveza uz učešće Ukrajine. Ipak, svi pokušaji sa ruske strane da se započne sa konsultacijama nisu dali nikakve rezultate.

ukrajinagas

POKUŠAJI DA SE OKRIVI RUSIJA

Umesto konsultacija, čujemo zahteve za smanjenjem ugovorenih cena ruskog prirodnog gasa – cene koje su navodno “političke” prirode. Stiče se utisak da evropski partneri žele da jednostrano okrive Rusiju za posledice ekonomske krize u Ukrajini.

Od dana kada je Ukrajina postala nezavisna država, Rusija je podržavala stabilnost ukrajinske ekonomije obezbeđujući joj prirodni gas po sniženim cenama. Ugovor o snabdevanju prirodnim gasom za period 2009-2019. potpisan je sa tadašnjom premijerkom Julijom Timošenko u januaru 2009. godine. Taj ugovor je regulisao pitanja isporuke i plaćanja proizvoda i takođe je obezbedio garancije za njegov neprekidan transport preko teritorije Ukrajine. Štaviše, Rusija je ispunjavala ugovor u duhu tog dokumenta. Slučajnost je da je ukrajinski ministar energetike u to vreme bio Jurij Prodan, koji je danas na sličnoj funkciji u vladi Kijeva.

Ukupna količina prirodnog gasa koja je isporučena Ukrajini navedena u tom ugovoru u periodu 2009-2014. (prvi kvartal) iznosi 147,2 milijarde kubnih metara. Ovde bih želeo da istaknem da formula cene navedena u ugovoru NIJE bila promenjena od tada. A Ukrajina je sve do avgusta 2013. godine redovno plaćala za prirodni gas u skladu sa tom formulom.

Ruska Podrška Ukrajini

Ipak, činjenica da je nakon potpisivanja tog ugovora Rusija garantovala Ukrajini čitav niz privilegija i popusta na cenu prirodnog gasa bez presedana, potpuno je drugo pitanje. Ovo se primenjuje na popust koji proističe iz Harkovskog ugovora iz 2010. godine, koji je obezbedio avansna plaćanja za buduća lizing plaćanja za prisustvo [ruske] Flote na Crnom moru nakon 2017. godine. Takođe ovo se odnosi na popuste na cenu prirodnog gasa koji kupuju ukrajinske hemijske kompanije kao i na popust odobren u decembru 2013. godine u trajanju od tri meseca zbog kritičnog stanja ukrajinske ekonomije. Počev od 2009. godine, ukupni iznos ovih popusta dostigao je 17 milijardi američkih dolara. Ovome bi trebalo dodati još 18,4 milijardi američkih dolara, koje je napravila ukrajinska strana kao minimalne penale po osnovu nepreuzetih proizvoda.

Na ovaj način, u toku protekle četiri godine Rusija je subvencionisala ukrajinsku ekonomiju, nudeći umanjene cene prirodnog gasa u vrednosti od 35,4 milijarde američkih dolara. Osim toga, Rusija je garantovala Ukrajini pozajmicu u iznosu od tri milijarde američkih dolara u decembru 2013. godine. Ove veoma značajne sume usmerene su na održavanje stabilnosti i kredibiliteta ukrajinske ekonomije i očuvanje radnih mesta. Nijedna druga zemlja osim Rusije nije pružila ovakvu podršku.

ukrajinagas2

KO POKRIVA DEFICIT UKRAJINE SA EU

A šta je sa evropskim partnerima? Umesto da Ukrajini ponude stvarnu podršku, razgovara se o izjavi o namerama. Postoje samo obećanja, iza kojih ne stoje stvarne akcije. Evropska unija koristi ekonomiju Ukrajine kao izvor sirovina prehrambenih proizvoda, metala i minerala, a istovremeno kao tržište za prodaju svojih visoko prerađenih gotovih proizvoda (mašinstvo i hemikalije) i time stvarajući deficit u trgovinskom balansu Ukrajine koji iznosi više od 10 milijardi američkih dolara. Ovo čini gotovo dve trećine ukupnog deficita Ukrajine za 2013. godinu.

U velikoj meri ekonomska kriza u Ukrajini izazvana je neujednačenom trgovinom sa zemljama članicama EU, što je zauzvrat imalo negativan uticaj na ispunjavanje ugovornih obaveza Ukrajine kako bi platila za isporuku gasa koji obezbeđuje Rusija. Izuzev uslova koji proističu iz ugovora iz 2009. godine, Gazprom nema nameru niti planira da postavi dodatne uslove. Ovo se takođe odnosi na ugovorenu cenu prirodnog gasa koja se obračunava striktno u skladu sa dogovorenom formulom. Ipak, Rusija ne može i ne treba jednostrano da nosi teret podrške ukrajinskoj ekonomiji davanjem popusta i opraštajući dugove, i zapravo, koristeći ove subvencije kako bi pokrila deficit Ukrajine u trgovini sa zemljama članicama EU.

RUSIJA SMANjUJE ISPORUKE UKRAJINI

Dug NAK Naftogaz Ukrajine za isporučen gas ove godine raste na mesečnoj osnovi. U periodu novembar-decembar 2013. godine ovaj dug iznosio je 1,4515 milijardi američkih dolara; u februaru 2014. godine porastao je za dodatnih 260,3 miliona, a u martu za još 526,1 miliona američkih dolara. Ovde bih želeo da vam skrenem pažnju na činjenicu da je u martu još uvek primenjivana snižena cena, odnosno 268,5 američkih dolara za hiljadu kubnih metara gasa. Čak i po toj ceni, Ukrajina nije platila ni jedan dolar.

U ovakvim uslovima, u skladu sa članovima 5.15, 5.8 i 5.3 ugovora, Gazprom je primoran da pređe na avansno plaćanje isporuka gasa i, u slučaju daljeg kršenja uslova plaćanja, u potpunosti ili delimično će prekinuti isporuku gasa. Drugim rečima, Ukrajini će biti isporučena ona količina prirodnog gasa kako je plaćena za mesec dana pre isporuke.

Bez sumnje, ovo je ekstremna mera. U potpunosti razumemo da ovo povećava rizik izvlačenja prirodnog gasa koji prolazi kroz teritoriju Ukrajine do evropskih potrošača. Takođe, razumemo da ovo može predstavljati teškoću za Ukrajinu da akumulira dovoljne rezerve gasa za jesen i zimu. Kako bismo garantovali neprekidan transport, u najskorijoj budućnosti biće neophodno obezbediti 11,5 milijardi kubnih metara gasa koji će biti dopremljen u objekte podzemnog skladišta u Ukrajini, za šta će biti potrebno plaćanje u iznosu od otprilike pet milijardi američkih dolara.

Ipak, činjenica da su se naši evropski partneri jednostrano povukli iz napora da se reši kriza u Ukrajini, čak i iz održavanja konsultacija sa ruskom stranom, Rusiji ne ostavlja alternativu.

NEOPHODNO PREGOVARANjE

Postoji samo jedan izlaz iz nastale situacije. Verujemo da je od ključnog značaja održati bez odlaganja konsultacije na nivou ministara ekonomije, finansija i energetike kako bi se došlo do zajedničkih akcija za stabilizaciju ukrajinske ekonomije i kako bi se obezbedili isporuka i transport ruskog prirodnog gasa u skladu sa opštim odredbama ugovora. Ne smemo gubiti vreme u započinjanju koordinacije konkretnih koraka. U tom smislu apelujemo na naše evropske partnere.

Podrazumeva se da je Rusija spremna da učestvuje u naporima na stabilizaciji i obnavljanju ukrajinske ekonomije. Međutim, ne na jednostran način, već pod jednakim uslovima sa našim evropskim partnerima. Takođe je od suštinske važnosti uzeti u obzir stvarne investicije, doprinose i troškove koje je Rusija u podršci Ukrajini sama nosila tako dugo vremena. Kako mi to vidimo, samo takav pristup je pravičan i uravnotežen, i samo takav pristup može dovesti do uspeha.

Balkanmagazin

 

Svet
Pratite nas na YouTube-u