Da će Srbi u Andrićgradu slaviti Gavrila Principa – to je logično i nesporno. Da će Bošnjaci, u Sarajevu, slaviti Franca Ferdinanda, činjenica je koju mnogi pokušavaju da relativizuju
Na Vidovdan 2014, u Višegradu, Srbi sa obe strane Drine obeležavaju stogodišnjicu Sarajevskog atentata. Tom prilikom se svečano otvara Andrićgrad, koji je Emir Kusturica sagradio u čast velikog pisca, mladobosanca i druga atentatora Gavrila Principa. Ivo Andrić, koji je u Višegradu odrastao, ovaj grad je ovekovečio u romanu „Na Drini ćuprija”, jedinstvenom delu čiji je glavni junak most. U Sarajevu, u kom je atentat izvršen i u kom su Gavrilo Princip i Ivo Andrić kao đaci kovali mladobosanske zavere, stogodišnjica će biti obeležena u Vijećnici koju je sagradio austrougarski okupator i iz koje je prestolonaslednik Franc Ferdinand krenuo u svoju poslednju, kratku vožnju, prekinutu hicima iz pištolja srpskog, južnoslovenskog i slovenskog heroja.
Da će Srbi u Andrićgradu slaviti Gavrila Principa – to je logično i nesporno.
Da će Bošnjaci, u Sarajevu, slaviti Franca Ferdinanda, činjenica je koju mnogi pokušavaju da relativizuju jer im se, uprkos srbofobiji koja se u tom gradu gaji i koje se tamo malo ko stidi, ipak, nekako, čini nepriličnom.
Slažem se da je neprilična, ali je relativizovati nije moguće jer je, uz to, i nepobitna.
Proslava koja se organizuje u Vjećnici Franje Josipa, uz zvuke himne davno upokojene Austrougarske koje će izvoditi Bečka filharmonija, ne može biti proslava pomirenja kakvom organizatori pokušavaju da je predstave. Jer za gest pomirenja, pa makar i nakaradan, bilo bi neophodno da se, uz austrougarsku himnu, intonuje i himna Srbije protiv koje je Austrougarska vodila rat i nad čijim civilnim stanovništvom je izvršila ono što se današnjim jezikom naziva genocid.
Dnevnopolitičke implikacije dve suprotstavljene proslave jasne su da jasnije ne mogu biti: Srbi i Bošnjaci će dvadeset devetog juna biti još dalji nego što su bili dvadeset i sedmog, a mogućnost nalaženja konsenzusa na kom bi se zasnivali odnosi Republike Srpske sa entitetom u kom većinu čine Bošnjaci biće još manje izgledna.
Dosledno bosanskom paradoksu, za dalje hlađenje odnosa će biti odgovorna bošnjačka vlast, koja tvrdi da joj je do normalizacije tih odnosa stalo više nego srpskoj, koja otvoreno kaže da ne bi imala ništa protiv konačnog razlaza.
Onaj ko tvrdi da je ova teza tendenciozna i netačna, moraće da dokaže kako su Srbima bliži Franc Jozef i Franc Ferdinand, nego Bošnjacima Muhamed Mehmedbašić, Mustafa Golubić, Đulaga Bukovac, Rizvan Sefo… Principovi saborci kojim Kusturica, kao i Principu, u Andrićgradu odaje poštu.
Manifestacija koja se, u slavu Mlade Bosne, održava u gradu u koji je nobelovac Ivo Andrić, sa obala nejake sarajevske Miljacke, na obale hirovite Drine, i iz stvarnosti sopstvene mladosti provedene kraj Ćumurije, Čobanije i sličnih sarajevskih mostića, u izmaštani svet romana o Mehmed pašinoj monumentalnoj ćupriji, izmestio priču o zrenju mladobosanske ideje – u smislu umetničke simbolike predstavlja pun pogodak.
Kao što bečko sviruckanje okupatorske himne u sarajevskoj Vijećnici predstavlja školski primer kombinacije neokolonijalnog kiča i mržnje prema Srbima koja ide dotle da je subjekt mržnje spreman da povlađujući tom osećanju poništi sam sebe.
U Sarajevu, naime, koje nije etnički očišćeno samo od Srba nego i od većine Hrvata, među kojima bi se poneki, eventualno, sa austrougarskom himnom mogao identifikovati – na prste je moguće izbrojati ljude kojima ta svirka nešto znači. I zbog toga sarajevski način obeležavanja stogodišnjice predstavlja kič.
Istovremeno, međutim, u Sarajevu je na prste moguće nabrojati ljude koji su protiv tog kiča spremni da se pobune. A razlog za izostanak pobune je mržnje prema Srbima, zbog koje je jedna sredina spremna da se odrekne najsvetlijih stranica sopstvene istorije.
Kao jedan od pozitivnih primera koje je moguće izbrojati na prste se, neočekivano, ili samo prividno neočekivano, ispostavio višestruki bosanski i bošnjački akademik Muhamed Tunjo Filipović, čovek poznat po izjavi da je mladobosanac Ivo Andrić Bosni naneo više štete nego sve okupatorske vojske zajedno!?
Sada akademik tvrdi suprotno, ukazujući na pomenutu srbofobiju koja Bošnjake odvaja od sopstvenih korena i pretvara u neprijatelje sopstvene prošlosti.
One koji poznaju dosadašnju delatnost pomenutog akademika iskustvo uči da će koliko sutra izjaviti nešto suprotno onom što tvrdi danas.
I tu dolazimo do pitanja dugoročnijeg i dubljeg od dnevnopolitičkog. I na to pitanje je odgovor mnogo teže dati.
A pitanje glasi: za šta će se, u uslovima u kojima stasavaju, opredeliti neki novi Mehmedbašići, Sefe, Golubići i Bukovci?
Protiv mogućnosti da se opredele za mladobosanske ideje svim silama rade oni koji ih vaspitavaju.
Da se opredele za ideju robovanja kolonizatoru nadahnutu šuckorskom mržnjom prema svojoj slovenskoj braći?
Za takvo opredeljenje nisu potrebne ni hrabrost ni pamet, budući da šuckorske ideje predstavljaju kamen temeljac savremene bošnjačke politike. A naslednici pomenutih hrabrih ljudi nipošto neće moći biti ni glupaci ni kukavice.
Nažalost, kao najizglednija mogućnost se čini da će se opredeliti za ideologiju i metode slične onima za koje se zalaže jedna organizacija sa inicijalima A. K, a nije u pitanju fan klub šahiste Anatolija Karpova. I za koje se zalagao čovek sa inicijalima O. B. L., a nije reč o Omer-begu Lagumdžiji.
Ako stvari krenu tim tokom, najviše će stradati bošnjački narod. A najveći krivac će biti današnja bošnjačka elita, koja, dok čitate ovaj tekst, verovatno, uz zvuke bečke filharmonije, u sarajevskoj Vijećnici stenje od dosade.
Izvor Politika, 28. 06. 2014.