ZAPADNI IZVOR: UKRAJINSKI AVION LETEO JE IZA MALEZIJSKOG BOINGA

ALEKSANDAR PAVIĆ Razume se, taj izvor se ne pojavljuje da bi pomogao Rusima, već...

ALEKSANDAR PAVIĆ

Razume se, taj izvor se ne pojavljuje da bi pomogao Rusima, već da bi relativizovao jednu nepobitnu činjenicu

Lako je bilo ukrajinskom predsedniku Porošenku da na pitanje Si-en-enove novinarske femme fatale Kristijane Amanpur o dokazima ruskog Ministarstva odbrane da su radari registrovali prisustvo ukrajinskog borbenog aviona Su-25 u blizini malezijskog boinga 777 neposredno pre njegovog pada [1] – kratko odgovori da je to „neistina“, odnosno da su „svi ukrajinski avioni u to vreme bili na zemlji“. [3] Lako mu je zato što je znao da neće biti nikakvih dodatnih pitanja. Jer pitanje su postavili „njegovi“, tražeći upravo takav odgovor. Naučili smo ovde, na prostorima bivše SFRJ, još 90-tih godina da biznis Si-en-ena, a pogotovo gđe Amanpur, nije saznavanje istine – mada su se mnogi naivni, nažalost, silno potrošili u naporima da im je nekako „dokažu“. Biznis Si-en-ena je podupiranje već zadatih teza. A teza koja se, posle rušenja leta MH-17 17. jula iznad istočne Ukrajine, ima proturiti i papagajskim ponavljanjem usaditi u svest svih koji nemaju volje, kapaciteta ili vremena da se udube u problem, glasi: krivi su „separatisti“, odnosno „teroristi“ u Novorusiji. Odnosno, kriva je Rusija.

A, ako to kažu Obama, Keri, Mekejn, Hilari, Samanta Pauer, Kameron i ostali iz uobičajene galerije likova – onda više nema šta da se misli. I kako će onda, posle oglašavanja takvih veličina, podaci – inače daleko najdetaljniji koji su dosad ponuđeni u vezi sa ovim užasnim avionskim udesom – bilo koje ruske institucije da se tretiraju na bilo koji drugi način osim nipodaštavanjem, prećutkivanjem ili brzim odvlačenjem pažnje na nešto deseto?

Dakle, Rusija kaže da je ukrajinski Su-25 leteo na razdaljini od 3-5 kilometara od malezijskog boinga, i to po civilnoj trasi. Nezanimljivo, kaže Si-en-en, skoro zevajući, i uzvraća kratkim Porošenkovim odgovorom. Njihova reč protiv njegove, što bi se reklo u američkim sudnicama. A zna se ko su ovde „dobri momci“ u belim šeširima.

boingmh17

ŠPANSKI KONTROLOR, PEPE ESKOBAR…

Dok se Rusi ne mogu baš u potpunosti ignorisati, Si-en-en i njegova zapadna korporativna medijska sabraća imaju taj luksuz, a i tu vrstu profesionalne bezočnosti da mogu da potpuno ignorišu „manje igrače“. Tako se, dakle, svedočanstva Španca u kijevskoj kontroli leta koji je besomučno, u realnom vremenu tvitovao o kobnom letu MH-17 – posle čega mu je ubrzo Tviter nalog uklonjen – nigde ne pominju niti se uzimaju u ozbir kao argument koji dodatno podupire tvrdnje ruske vojske. [3]

Nije relevantno čak ni to što je o tome pisao i globalno poznati novinar Pepe Eskobar, usput se pitajući zašto Kijev nije objavio komunikacije između kontrole leta i malezijskog Boinga. [4] No passaran, Pepe, poručuje Si-en-en. Na kraju krajeva, i Pepe je isuviše otišao u alternativu, van glavnog toka, odnosno mejnstrima, tako da je i on za dezinfikovanu zapadnu javnost persona non grata. Čudak. (Još) jedan od otpisanih. Nema ga na Si-en-enu – dakle, ne postoji. A, ako ne postoji on, onda ne postoji ni ukrajinski borbeni avion (ili avioni) koji je iz nekog razloga trasom rezervisanom za civilni saobraćaj pratio malezijski boing neposredno pre njegovog nasilnog rušenja. Što znači da i dalje mogu da se krive „teroristi“ i „separatisti“ u Novorusiji i, razume se, njihov glavni sponzor, „ubica“ Putin [5] i njegova poludivlja Rusija, sasvim nedostojna svog ogromnog prirodnog bogatstva.

E, sad, ono što je zanimljivo je da se u međuvremenu pojavio i verodostojan zapadni – sad svi ustanimo u znak poštovanja – izvor koji potvrđuje prisustvo ukrajinskih borbenih aviona u neposrednoj blizini malezijskog boinga u vremenu njegovog rušenja. S tim što se, razume se, zapadni izvor ne pojavljuje tek tako da bi, poput američke konjice, dojurio u pomoć Rusima i njihovoj verziji. Jer to bi zbilja bio znak da su poslednja vremena na pragu. Ne. Zapadni izvor se pojavljuje da bi nepobitnu činjenicu koja nikako ne odgovara zapadnim interesima – relativizovao, dao joj tumačenje koja na kraju ipak stvar usmerava na zapadnu vodenicu. (Opet, nužno je ovde se ograditi: kada pominjemo Zapad, mislimo samo na sadašnji politički Zapad, odnosno eksponente interesa koji su ovladali zapadnom hemisferom. Ne mislimo na civilizacijski obrazac zapadne tradicije, koju sada ozbiljno shvataju još jedino disidenti poput Robertsa, Hermana, Čomskog i sličnih.)

Dakle, potvrdu o prisustvu ukrajinskih ratnih letelica u blizini malezijskog leta MH-17 17. jula donosi nam ugledni avijacijski blog The Aviationist, koji uređuje David Cenciotti (na slici gore), bivši potporučnik italijanskog ratnog vazduhoplovstva. Prema biografiji na sajtu, Cenciotti od 1996. piše za ugledne svetske medije na teme avijacije, odbrane, rata, industrije, obaveštajnih pitanja, kriminala i sajber-ratovanja. Pisao je za Air Forces Monthly, Revista Força Aérea, Fighter Tactics, Combat Aircraft, Aeronautica & Difesa, Airline, RID, Rivista Aeronautica, Airplanes, Tech News Daily i Innovation News Daily, a od 2013. je prvi i jedini ekskluzivni kolumnista za pitanja vojske i odbrane poznatog portala Business Insider. [6]

amanpurporosenko00

ŠTA KAŽE DAVID CENCIOTTI

Odmah se vidi da je Cenciotti vrstan profesionalac kakav se danas ceni na Zapadu. Ne odstupa od „partijske linije“. To jest, „krivac“ je već unapred poznat. Onda se sve „činjenice“ mogu prilagođavati „nespornoj istini“. Stoga vredi prevesti ovaj spin u celini, kao obrazovno štivo.

„Još uvek ima previše pitanja bez odgovora u vezi sa rušenjem malezijskog aviona MH-17 nad istočnom Ukrajinom 17. jula 2014. Jedno od najvažnijih tiče se moguće greške operatera za komandama BUK-a iz koga je ispaljena jedna ili više raketa na civilni avion.

Zapravo, operateri koji su sedeli za kontrolama BUK su mogli da ‘čitaju’ visinu leta i transponder pomenutog boinga 777, i lako identifikuju civilni avion na putu od Amsterdama do Kuala Lumpura, koji je leteo na visini od 30.000 stopa unutar istočnoukrajinskog vazdušnog prostora.

Zašto su onda zamenili veliki civilni avion za manji izviđački avion ukrajinske ratne avijacije?

Da li se jednostavno radi o lošoj obučenosti?

Iranski stručnjak za odbrambena pitanja Babak Taghvaee smatra da je do greške došlo zato što je malezijski Boing 777 imao pratnju dok je leteo nad istočnom Ukrajinom. Taghvaee je uvek veoma dobro obavešten i predstavlja izuzetno pouzdan izvor. Stoga, pošto je objavio neke pojedinosti o ovoj aktivnosti ukrajinske ratne avijacije na ACIG forumu (link je, inače, mrtav – prim. A. P.) u nizu komentara posvećenih ratu u Ukrajini, kontaktirali smo ga za dodatne uvide.

Evo šta nam je napisao.

‘Kada je počela krimska kriza, komandni centar ukrajinske ratne avijacije je brzo prebacio šest Su-27 aviona u avio-bazu Kulbakino. Još od početka krize i ruske intervencije, 831. taktička aviobaza imala je važan zadatak obezbeđivanja vazdušne odbrane i bezbednosti za čitavu zemlju. Šest potpuno naoružanih Su-27 su uvek bili u vazduhu, pogotovo kad su drugi ukrajinskog vojni avioni, poput transportera i borbenih aviona kao što su migovi 29 i Su-25, leteli nad istočnom Ukrajinom,’ objašnjava Taghvaee.

‘Međutim, kad je 16. jula mig 29 iz ruske 6969. avio-baze oborio (ukrajinski) Su-25M1 (ovo je ukrajinska, nepotvrđena verzija događaja – koja se ovde prenosi zdravo za gotovo, kao svršen čin; drugi izvori, koje autor ne pominje, kažu da je srušen ručnom protivavionskom raketom – prim. A. P.), situacija i okolnosti su postali kritičniji nego prethodnih dana, i pomenuti Su-27 su dodatno angažovani radi suprotstavljanja ruskim migovima 29. Verujem da ta dva Su-27 nisu tog dana (17. jula) poletela na standardnom zadatku, već da su učestvovali u misiji borbene vazdušne patrole visoke vrednosti.’

Drugim rečima: pošto su ruski lovci prethodnih dana oborili jedan Su-25, Ukrajinci su organizovali pratnju svih vojnih i civilnih letova iznad istočne Ukrajine 17. jula. Uključujući i let MH17.

‘Tokom Evropskog prvenstva u fudbalu 2012, 831. taktička avio-baza i njeni Su-27 imali su istu ulogu, za vreme takmičenja njihova dužnost je bila da prate civilne avione na visini od 33.000 stopa, kao i na drugim trasama u vanrednim slučajevima. Istu ulogu su odigrali i tokom Zimske olimpijade u Sočiju. Čak su dali pratnju i jednom otetom avionu. Takođe su bili spremni da obezbeđuju sve civilne letove iznad Ukrajine. Sada prate istu proceduru i, počev od 16. jula, sve avione iznad Ukrajine štite od Rusa.’

Pod uslovom da su tog 17. jula, posle rušenja Su-25, (ukrajinski) Su-27, po prvi put ikada, uistinu pratili ili (verovatnije) patrolno nadzirali mnoge, ako ne i sve, civilne letove iznad istočne Ukrajine, moguće je da su operatori na BUK greškom identifikovali boing 777 u pratnji dva Su-27 kao neki važan avion ukrajinske ratne avijacije. Odraz velikog aviona, koga su pratila (ili oko kog su nedaleko patrolno kružila) dva borbena aviona, bio je nešto sasvim novo za njih i mogao je jedino da znači da su Ukrajinci davali pratnju nekom važnom avionu. I to bi bio razlog zašto su ga oborili a da se prethodno nisu previše potrudili da analiziraju njegovu transpondersku šifru i visinu.“ [7]

amanpurporosenko01

SOFISTIKOVANI SPIN OTKRIVA LAŽ

Naravno, svakome ko ovo pročita je jasno da ovo nije analiza, već sofistikovani spin. Jer, da nije spin, ne bi iranski „stručnjak“ – razume se, uz potpuno prećutno odobravanje njegovog italijanskog kolege – uzimao zdravo za gotovo da su malezijski boing srušile snage koje su gađale ukrajinske avione, odnosno proruske snage. A, ako već iznosi takvu tvrdnju, morao bi da je potkrepi dokazom – a toga ovde nema.

Legitimno je postaviti i sledeće pitanje: ako se već želi sakriti prisustvo ukrajinskih vojnih aviona u blizini leta MH-17, zašto onda uopšte puštati ovakve članke? Zašto jednostavno ne ćutati o tome, i dozvoliti buci sa Si-en-ena, Bi-bi-sija, Skaja i ostalih da zagluši i ovo malo što je izašlo u etar? Verovatno je posredi nekoliko razloga. Prvo, samim zapadnim stručnjacima je potrebno da održe bar neki stručni kredibilitet. Stoga, uz (naravno, samo posredno) priznanje da Rusi nisu tek tako izmislili prisustvo ukrajinskih ratnih aviona u blizini malezijskog boinga, potrebno je nametnuti zaključke koji su najmanje štetni po zapadnu, odnosno prokijevsku stranu. Drugo, pruža se i prilika da se bar delimično relativizuju ruski podaci. Dakle – ako rusko Ministarstvo odbrane kaže da je radar registrovao jedan Su-25, zašto ne iskoristiti priliku za plasiranje informacije (sa ili bez navodnika – jer još nemamo dokaza koja je informacija tačna) da su bila prisutna dva aviona, a ne jedan, i da je posredi bio Su-27, a ne Su-25.

Treće, kako je već primećeno, skoro nonšalantno se protura optužba da su sami Rusi srušili ukrajinski borbeni avion 16. jula, što doprinosi zapadnoj tezi o direktnom ruskom mešanju u ukrajinski građanski rat. Četvrto, pokušava se unapred isključiti mogućnost da je malezijski avion mogao biti srušen greškom (?) nekih ukrajinskih snaga jer se krivica, opet krajnje nonšalantno, plasira isključivo na stranu antiukrajinskih snaga. Peto, pokušava se marginalizovati pitanje o tome zašto je MH-17 promenio trasu leta ka severu, tj. ka zoni borbenih dejstava, kada je prethodnih dana isti let išao južnijom putanjom, preko Azovskog mora. [8] Itd.

Bilo kako bilo, kad očistimo sav korov dezinformacija, zamena teza, suptilnih preusmeravanja i lažnjaka, dolazimo do važnog saznanja da je bar jedan zapadni visokostručni izvor potvrdio prisustvo ukrajinskih borbenih aviona u neposrednoj blizini malezijskog boinga 777, broj leta MH-17, na liniji Amsterdam-Kuala Lumpur, neposredno pre njegovog rušenja 17. jula 2014. To može da bude važno u daljem razmotavanju ovog klupka.

_________

Uputnice:

[1] http://srb.fondsk.ru/news/2014/07/22/ministarstvo-odbrane-ruske-federaciie-ukraiinski-su-25-leteo-na-udalenosti-od-3-5-km-od-maleziiskog-boinga.html

[2] http://edition.cnn.com/2014/07/21/world/europe/ukraine-malaysia-airlines-crash/index.html

[3] http://slavyangrad.wordpress.com/2014/07/18/spanish-air-controller-kiev-borispol-airport-ukraine-military-shot-down-boeing-mh17/

[4] http://www.atimes.com/atimes/Central_Asia/CEN-01-190714.html

[5] http://www.bizpacreview.com/2014/07/20/oh-man-cartoon-brands-putin-a-killer-for-downed-airline-u-forgot-all-the-humans-heads-133098

[6] http://theaviationist.com/about/

[7] http://theaviationist.com/2014/07/21/su-27s-escorted-mh17/

[8] http://www.globalresearch.ca/malaysian-airlines-mh17-was-ordered-to-fly-over-the-east-ukraine-warzone/5392540

Fond strateške kulture 

Svet
Pratite nas na YouTube-u