NE ODVAJAJMO PUPINA I TESLU

ANDREJ FAJGELj Bez Pupinovog modela domaćina i pobednika, nacionalni mit koji gradimo ostaje nepotpun...

ANDREJ FAJGELj

Bez Pupinovog modela domaćina i pobednika, nacionalni mit koji gradimo ostaje nepotpun

Mihajla Pupina i Nikolu Teslu kao da je povezala sudbina. Dva vršnjaka i zemljaka, Srbina iz Vojne krajine, životni put je odveo iz rodnih sela u daleki Njujork, gde su postali kolege u najnovijim oblastima nauke i tehnologije. Svojim izumima zadužili su čovečanstvo.

Za Srbe, Pupin i Tesla su primer velikih ličnosti u kojima se, po rečima Jovana Cvijića, do najvećeg stepena izražavaju osobine jednog naroda.

Svojim likom i delom postavili su model nacionalnog identiteta. Ko smo i kakvi smo, saznajemo iz tog modela, a možda još više iz načina na koji ga prihvatamo – ili ne prihvatamo.

Srbi više vole Teslu. Oko njega se gradi nacionalni mit, u čemu, mora se priznati, nismo izuzetak. Osvedočeni genije i gospodar munja jednako je očarao i svoju drugu naciju, američku. Ustvari, opčinjenost Teslom je svetski fenomen. Ako se govorilo da je stvorio dvadeseti vek, šta tek reći za bežični dvadeset i prvi?

mihajlopupun

RAZLIKE MEĐU VELIKANIMA

Nije problem što Srbi prave mit oko Tesle, već što ga prave samo oko Tesle. Pupin je takođe genije, koji menja svet svojim pronalascima; pregalnik koji radi do granica izdržljivosti; borac koji nikome ne okreće leđa; idealista zagledan u dobrobit čovečanstva; rodoljub koji voli svoj narod i njegove običaje, naročito gusle.

Ali postoje i neke razlike. Pupinovo rodoljublje je aktivno. Njegov nacionalni rad je najveći pojedinačni doprinos koji je u dvadesetom veku iz dijaspore, a možda i uopšte, uložen u opštenarodno dobro. Drugi velikani su ga ponekad sustizali, kao Arčibald Rajs u borbi protiv austrougarske antisrpske propagande. Ali ukupnost njegovog aktivizma u lobiranju, dobročinstvu, organizovanju, izdavaštvu i drugim oblastima ostaje bez premca. Ništa slično ne nalazimo kod Nikole Tesle, koji je pre samotnjak nego čovek zajednice.

Pupin je i jedinstven primer savršenog spoja prilagođavanja novom društvu i očuvanja identiteta u rasejanju. Mnogi Srbi su u dvadesetom veku prevareni da napuste brigu za svoj narod, ali Pupin nikada.

Poznato je kako je Maček iznudio priznanje „hrvatske domovine” od Tesle, pišući mu kao „velikom sinu naroda srbskog”. Pet godina kasnije, taj isti Maček će pozvati Hrvate da priznaju NDH, a ustaše će izvršiti prvi masakr u Teslinom rodnom Smiljanu. To će biti jedina hrvatska domovina koju će Tesla doživeti.

ZAŠTO NAM JE TESLA BLIŽI

Pupin je pobednik koji traje. Napreduje postepeno i stalno, a kad padne, ustane. Tesla se nikad nije oporavio od poraza koji su početkom dvadesetog veka prelomili njegov život na uspešnu i neuspešnu polovinu. Poslednje decenije života Tesla provodi bez značajnijih rezultata.

Iznad svega, Pupin je domaćin. On nije zaljubljen u golubicu i ne umire siromašan i sam u hotelskoj sobi.

U ovakvim razlikama, iako nisu presudne, treba tražiti razlog zašto razdvajamo dva velikana. U današnjoj srpskoj kulturi sve navedene posebnosti Pupinovog modela kao da su izbrisane gumicom. Razlog tome bi mogao biti politički, budući da je Pupin bio veliki protivnik socijalizma, koji od 1945. dominira našim pogledom na svet kao da pada komunizma nije ni bilo.

Ali razlozi su verovatnije dublji i tiču se našeg identiteta. Da li se današnji Srbi identifikuju sa Teslom jer je genije ili jer je gubitnik? Zanemarivanje Pupina, takođe genija, ali pobednika, tera na razmišljanje.

Danas, kad obeležavamo 160 godina od rođenja Mihajla Pupina, poslednje je vreme da prestanemo da razdvajamo dva velikana. Bez Pupinovog modela domaćina i pobednika, nacionalni mit koji gradimo ostaje nepotpun. Zato se čak i najosnovnije informacije srpskog koda pogrešno tumače. Kosovski zavet nije slavno izgubiti, već dati sve od sebe čak i u nemogućim okolnostima.

Tu zaboravljenu, ali suštinsku poruku našeg identiteta prenosi nam Mihajlo Pupin: „Ništa čoveka ne čini tako srećnim kao iskreno uverenje da je dao sve od sebe”.

Večernje Novosti/Blog A. Fajgelja

 

Kultura
Pratite nas na YouTube-u