CVIJETIN MILIVOJEVIĆ: DODIK I BOSIĆ TREBA DA FORMIRAJU PRELAZNU VLADU

Tako se kupi mir građana na oročeni period, a ta vlada funkcioniše kao prelazna...

Tako se kupi mir građana na oročeni period, a ta vlada funkcioniše kao prelazna vlada do sledećih izbora

Politički analitičar i direktor beogradske agencije Pragma, Cvijetin Milivojević, kazao je u intervjuu za Pres da nije isključeno da skupštinska većina u Republici Srpskoj nastavi da se menja od jedne do druge sednice, ali smatra da je najbolje rešenje da lideri SNSD i SDS, Milorad Dodik i Mladen Bosić, formiraju tehničku koaliciju, odnosno prelaznu vladu.

— Dogovori se nekoliko ideja oko kojih se slažu, a sve ostalo se stavi po strani. Tako se kupi mir građana na oročeni period, a ta vlada funkcioniše kao prelazna vlada do sledećih izbora – kazao je Milivojević.

Saga oko skupštinske većine u Republici Srpskoj traje već izvesno vreme, a kako sada stvari stoje, kraj se još ne nazire. Uspevate li da ispratite sve promene i možete li proceniti kada će i koja koalicija moći sa sigurnošću da potvrdi da na svojoj strani ima neoborivu natpolovičnu većinu?
— Pratim, ali sam u poslednjih nekoliko časova imao nekih poslovnih obaveza. Morate mi samo reći da li je, eventualno, neki poslanik promenio dres u poslednjih sat ili dva…

U tom periodu nije, ali stvari se menju iz dana u dan.
— Našalio bih se i reći ću da se stvari u skupštinskim klupama u RS menjaju iz sata u sat. Vidim da se javnost u Srpskoj, BiH, a elimično i u Srbiji, čudi takvom razvoju događaja, ali to nije ništa neobično i takve stvari se dešavaju. To je, po mom mišljenju, normalna parlamentarna situacija.

Možete li navesti neki svežiji primer vlade čiji su zakoni zavisili od svakog pojedinačnog glasanja?
— Naravno. To je primer vlade koja je formirana 2008. godine protivno izbornoj volji građana Srbije, koji su tada većinski glasali za radikale, koje su vodili Tomislav Nikolić i Aleksandar Vučić, a u odsustvu Vojislava Šešelja. Ta vlada je bukvalno opstajala od zakona do zakona. Uvek su falila dva ili tri glasa da bude izglasan bilo koji zakon. Ipak, uspela je da izgura celi mandat. Jako je bitno ko u startu formira vladu, a kada je u pitanju sistem kao u RS, odnosno BiH, bitno je i ko je predsednik, jer je on taj koji daje mandat za sastav vlade. Svugde u svetu bi on trebalo da samo ceremonijalno daje mandat onome ko ga uveri da ima ozbiljnu većinu.

Može li SDS, odnosno Savez za promene, trenutno da uvjeri Milorada Dodika da ima većinu?
— Nisam siguran. Možda u jednom času u toku dana oni imaju neophodnu većinu, ali ona je toliko klimava da bi se mogla izgubiti već do zakazivanje prve sednice na kojoj bi, recimo, bilo raspravljano o poverenju njihovoj vladi. Ono što nije dobro u RS jeste to što je glasačko telo napola podeljeno. Pri tome mislim na dve ozbiljne stranke, jer ove parazitske nisu vredne spomena. Glasačko telo SNSD-a te na drugoj strani SDS-a je takoreći egal. Mislim da nije dobro što je SNSD formirao vlast bez SDS-a na nivou RS, kao što jednako nije dobro što je SDS pristao da uđe u vlast na bh. nivou bez SNSD-a. Na sceni je jedno inaćenje koje ne ide u korist građana. Međutim, glasači SNSD-a i SDS-a se apsolutno slažu oko budućnosti RS i nema nijednog glasača neke od tih stranaka koji bi podržao njeno ukidanje.

Šta biste onda vi predložili?
— Ako je to već tako, onda bih savetovao Dodika i Bosića da formiraju tehničku koaliciju, kao na primer u Nemačkoj. Angela Merkel je ponudila tehničku koaliciju Socijaldemokratskoj uniji koja je „prirodni neprijatelj“ njenoj Demohrišćanskoj stranci. Dogovori se nekoliko ideja oko kojih se slažu, a sve ostalo se stavi po strani. Tako se kupi mir građana na oročeni period, a ta vlada funkcioniše kao prelazna vlada do sledećih izbora.

Da li bez toga SDS može srušiti vladu SNSD?
— Vrlo teško.

Zašto?
— Zato što u nizu tačaka dnevnog reda koje se ne tiču statusa vlade treba da ubede predsednika RS da imaju konstantnu većinu od 42 poslanika ili nešto više. Možda uspeju na ovoj inicijativi za sazivanje posebne sednice o takozvanoj aferi „papak“, ali već kad na dnevni red dođe neki zakon, biće teško to da ostvare.

Ipak, nije nemoguće. Ako bi, hipotetički, srušili Vladu RS, mislite li da bi im Dodik dao mandat?
— Predsednik ima mogućnost da shodno svojoj proceni, ubjeđenju i slično, kaže ko može formirati novu vladu, tako da nije isključeno da to opet bude neko iz SNSD-a. Inaćenje ne vodi ničemu, a ruke mogu trljati samo oni koji ne vole RS ili joj ne žele dobro.

Tehnička koalicija koju spominjete možda jeste logičan potez, ali koliko je realno da se takvo nešto desi ovde, uzimajući u obzir stavove i isključivost jedne i druge strane?
— Nakaradan odnos snaga u kojem jedni monopolistički vladaju RS, a drugi monopolistički zastupaju RS u Sarajevu, jeste nenormalan. Povremeno se dešavaju nonsensi da poslanici iz RS u Parlamentu BiH ne glasaju za neke inicijative i predloge, za koje je 90 odsto građana RS. Sve se radi da bi pokazali Dodiku kako oni u Sarajevu mogu da rade šta hoće. Isto tako, nenormalno je da SNSD ne želi da izađe u susret nekim idejama SDS-a, kao što je ispitivanje kriminala i korupcije u nekim stvarima koje su se dešavale u RS. Drugi segment priče jeste taj da su se pred izbore poruke iz opozicione koalicije uglavnom temeljile upravo na toj borbi protiv kriminala i korupcije. Međutim, uvek su pri tome mislili na Dodika i njegove saradnike. Zamislite da je Dodik odgovorio da se slaže, ali da treba da budu ispitani i svi načelnici opština koje kontroliše SDS. Tada bismo došli do situacije da kriminal ne stanuje samo u jednoj stranci, nego svugde gde je vlast.

Još pre izbora, takođe za naš list, isticali ste da je spas za RS upravo u formiranju te tehničke koalicije SNSD-a i SDS-a.
— Tačno, jer sam još tada imao rezultate ispitivanja javnog mnjenja i pretpostavljao ovakav ishod u odnosu snaga. Postoji još jedna opasnost, a to je pritisak dela međunarodne zajednice, koji ne želi dobro RS. Bojim se da je moguć pritisak zvaničnog Beograda koji bi bio „sitnočaršijski“ u smislu – ako se već možemo polako odricati Kosova, što ne bismo RS, ako će nam to doneti otvaranje nekog poglavlja. Vidim i da se u RS vodi borba iza koje stoji Vučić. Voleo bih da nije iza bilo koga, nego da stranke iz RS razmišljaju svojom glavom.

Mislite li da je moguće da SNSD uđe u koaliciju sa SDS-om na nivou RS, a da SDS i dalje ostane jedina stranka iz Srpske u koaliciji na bh. nivou?
— Ako SZP ne prihvati ono što je stav RS, a koji trenutno personifikuje SNSD, onda je bolje da ostane aktuelna klimava koalicija u RS koja će na staklenim nogama izgurati celi mandat. Dakle, ako SDS nastavi da udaljava SNSD od svih poluga vlasti na centralnom nivou, onda je logično da će SNSD pokušati ovako da izdrži celi mandat, ali i da zatraži zaštitu ustavnih prava i nadležnosti RS. To se može učiniti referendumom koji ne bi imao pitanje da li ste za otcepljenje RS, nego konkretna pitanja koja se tiču ustavnih nadležnosti Srpske po Dejtonu. Ljudi zaboravljaju da su RS i BiH isto, odnosno 1995. godište.

Ko najviše muti vodu u aktuelnoj političkoj slici u RS?
— Male, parazitske stranke. I u Srbiji ih imamo, a njihovi izborni rezultati su na nivou statističke greške i nemaju nikakvu podršku glasačkog tela. Slično se dešava i u RS, gde te male stranke ne postoje bez Dodika, odnosno Bosića na drugoj strani. Oni su sateliti koji, iz svojih malih interesa, nagrizaju zdravo tkivo u organizmu nazvanom RS.

Autor Brankica Spasenić
Izvor Pres, 07. 06. 2015.

Preporučujemo
Pratite nas na YouTube-u