ŽANDARMERIJA DOBILA „LAZAR 3“; VUČIĆ: NAMA SE NE SME DESITI KUMANOVO

Prilikom pravljenja „lazara” korišćena iskustva iz sukoba u Kumanovu U policijskom nastavnom centru u...

Prilikom pravljenja „lazara” korišćena iskustva iz sukoba u Kumanovu

U policijskom nastavnom centru u Makišu je MUP-u Srbije, u prisustvu premijera Aleksandra Vučića, predato 20 borbenih oklopnih vozila domaće proizvodnje. Tom prilikom pripadnici Specijalne antiterorističke jedinice (SAJ) izveli su vežbu – oslobađanje putnika otetog autobusa uz upotrebu četiri borbena oklopna vozila i dva helikoptera.

Vozila predata Žandarmeriji proizvedena su u fabrici „Borbeni složeni sistemi” u Velikoj Plani, a razvili su ih stručnjaci preduzeća „Jugoimport SDPR”. Reč je o oklopnom transporteru „lazar” (verzija predata MUP-u nosi oznaku „lazar 3”) i borbenim oklopnim vozilima „m-11” i „m-15”. Kako je najavio premijer Vučić, do kraja godine u MUP-u će u upotrebi biti šest ovih transportera, a u istom roku isto toliko njih naći će se i u naoružanju Vojske Srbije. U „Jugoimport SDPR” očekuju da će domaća borbena vozila postati i izvozni adut Srbije.

Zanimljivo je da je, dok su predstavnici „Jugoimport SDPR” i MUP-a, premijeru objašnjavali karakteristike borbenih vozila, u više navrata spominjan prošlogodišnji sukob u Kumanovu između makedonske policije i albanske paravojne formacije. Naime, neki od policajaca stradali su u oklopnom transporteru pogođenim streljačkom municijom velikog kalibra – upravo zato oklop „lazara” napravljen je tako da izdrži pogodak pancirne municije kalibra 12,7 milimetara. U tom kalibru se prave dalekometne puške, namenjene između ostalog i uništavanju lakše oklopljenih vozila.

Komandant Žandarmerije Goran Dragović rekao je da primer Kumanova i slični događaji govore da su teroristi danas daleko obučeniji od onih protiv kojih su policija i vojska Srbije ratovali devedesetih godina. Upravo zato, snagama reda dobro će doći vozila poput ovih domaće proizvodnje.

„Nama Kumanovo ne sme da se desi”, rekao je premijer Vučić nakon tih objašnjenja.

Inače, „lazar” spada u kategoriju oklopnih transportera točkaša, sa pogonom na svih osam točkova. Opremljen je motorom „kamins” američke proizvodnje, u odnosu na ranije verzije ima drugačije vešanje i ono što najviše pada u oči – opremljen je kupolom sa mitraljezom kojom se upravlja daljinski, iz vozila, tako da strelac nije izložen paljbi. „Lazar” je opremljen kamerama koje omogućavaju gađanje i osmatranje noću i u lošim vremenskim uslovima, a transporter je sistemom veza „umrežen” sa drugim vozilima i komandom.

Ono što izdvaja srpski od transportera zapadne proizvodnje je to što vojnici, njih deset, u njemu sede u sredini vozila okrenuti leđima jedni drugima. Kroz blindirane prozore mogu da osmatraju situaciju oko vozila i da pucaju iz transportera.

Na „lazaru” se nalazi mitraljez kalibra 12,7 milimetara, a predviđena je mogućnost ugradnje topa kalibra 30 milimetara i automatskog bacača granata istog kalibra.

Borbeno oklopno vozilo „m-11” je četvorotočkaš, i već jeste jedan od izvoznih aduta fabrike iz Velike Plane, a u verziji predatoj MUP-u poput „lazara” ima ugrađenu kupolu sa mitraljezom i kamerama, kojom se upravlja iz vozila. Isto naoružanje ima i „m-15”, vozilo razvijeno iz dobro poznatog „bova”, koji je konstruisan još za potrebe JNA i tadašnje milicije i koje se dobro pokazalo u upotrebi: od ratova devedesetih, preko Avganistana, gde ga je koristila hrvatska vojska, do Libana, gde ga u misiji UN koristi Vojska Srbije.

Autor Milan Galović

Izvor Politika, 21. jun 2016.

Preporučujemo
Pratite nas na YouTube-u