Tomos o autokefalnosti novoformirane PCU razjedinio Ukrajinu

Od „Ujediniteljskog sabora” u Kijevu kada je formirana PCU, značajno se pogoršao položaj kanonske Ukrajinske pravoslavne crkve

Političari koji se drznu da se umešaju u život crkve shvataju je kao političku organizaciju. Zbog njihovog niske duhovnosti, oni ne vide Hrista u crkvi. Ne razumeju da je glava crkve: Hrist. Vide tron u crkvi, ali ne vide Hrista koji sedi na njemu. Gordost ih nagoni da sednu na tron crkve i tu počinje tragedija… Političari love crkvenu imovinu, sa kojom, uzgred, nemaju nikakve veze; otimaju crkve, kleveću vernike, vređaju ih i ugnjetavaju pokušavajući da se uspnu na tron Crkve, ali su osuđeni na neuspeh. Bog će im suditi… Ove reči izgovorio je u nedavnom intervjuu mitropolit Onufrije, poglavar Ukrajinske pravoslavne crkve, jedine u ovoj zemlji koju za sada, priznaju ostale pomesne pravoslavne crkve, govoreći o „pseudocrkvama” nastalim uz političku podršku i situaciji u Ukrajini.

Od „Ujediniteljskog sabora” u Kijevu, kada je formirana „Pravoslavna crkva Ukrajine” (PCU), nezavisna od Moskovske patrijaršije, sastavljena od nekadašnje raskolničke jerarhije koju je pod okrilje crkve vratio patrijarh Vartolomej, iako ih nije raščinila Vaseljenska već Moskovska patrijaršija, prošlo je sedam meseci. Pravoslavlje u Ukrajini od tada do danas je sve samo ne ujedinjeno. Značajno se pogoršao položaj kanonske Ukrajinske pravoslavne crkve, došlo je do brojnih sukoba „starih” i „novih” vernika pravoslavaca, ali su se razjedinili i pomilovani raskolnici.

„Grci su nas nadmudrili… Prevareni smo”, rekao je za Ukrajinski radio „počasni patrijarh” PCU Filaret Denisenko, a zatim je nekoliko dana kasnije, 23. juna, ponovo formirao svoju „Kijevsku patrijaršiju” na saboru u Kijevu koji je okupio oko 200 njegovih pristalica. Denisenko već neko vreme objašnjava javnosti da ne prihvata Tomos o autokefalnosti koji je vaseljenski patrijarh Vartolomej uručio u januaru poglavaru novoformirane PCU Epifaniju Dumenku, jer on ne podrazumeva stvarnu nezavisnost ukrajinske crkve, već ona ostaje vezana za Carigrad. Uz zahvalnost patrijarhu Vartolomeju na pokušaju da reši ukrajinsko crkveno pitanje, Denisenkov sabor je objavio da je „Kijevska patrijaršija” nezavisna od Carigrada i da odbacuje januarski Tomos o autokefalnosti. Oglasila se i Dumenkova PCU koja je upozorila „patrijarha” Filareta i učesnike sabora na razarajuće posledice sastanka koji su održali i pozvala ih da prestanu da potkopavaju jedinstvo između crkve i ukrajinskog naroda. Denisenko je, inače, jedan od onih koje je patrijarh Vartolomej iz statusa raskolnika vratio u okrilje crkve, a na „Ujediniteljskom saboru”, on je prihvatio da ukine „Kijevsku patrijaršiju” i prisajedini je novoj „Pravoslavnoj crkvi Ukrajine”.

Ukrajinska pravoslavna crkva (UPC), koja je pod okriljem Moskovske patrijaršije i na čijem je čelu mitropolit Onufrije, od dobijanja Tomosa o autokefalnosti za PCU redovno objavljuje izveštaje o ugrožavanju prava svojih vernika i sveštenstva i nasrtajima na crkvenu imovinu. Poslednji je obelodanjen prošle nedelje i obuhvata slučajeve diskriminacije vernika Ukrajinske pravoslavne crkve u školama, privođenja i saslušanja monaha, nanošenje teških telesnih povreda svešteniku, nelegalnu preregistraciju parohija UPC u parohije novoformirane crkve od strane opštinskih vlasti… Od januara ove godine do danas, 85 crkava Ukrajinske pravoslavne crkve zauzeli su „radikalni šizmatici”, rekao je Aleksandar Bakov, predsednik Pravnog odeljenja UPC za portal „Ortodokslajf”. Uz to, prema izveštaju ovog odeljenja, 222 crkve nelegalno su preregistrovane na „Pravoslavnu crkvu Ukrajine”, većinom uz, kako se navodi, falsifikovana dokumenta. Problem sa registracijom postoji i kada je u pitanju i sam naziv crkve.

Naime, Kijevska mitropolija UPC podnela je tužbu protiv ukrajinskog Ministarstva kulture i državnog registra nakon što je registrovalo novoformiranu crkvu pod istim imenom koje kanonska crkva legalno drži od devedesetih godina prošlog veka. Konkretno, u jedinstvenom državnom registru, verski centar „Pravoslavne crkve Ukrajine” zvanično je registrovan 30. januara 2019. pod nazivom „Kijevska mitropolija Ukrajinske pravoslavne crkve” – s identičnim imenom još 1991. godine upisana je kanonska crkvu koju predvodi mitropolit Onufrije. Prošlog utorka Okružni administrativni sud u Kijevu pokrenuo je postupak u vezi sa ovom tužbom UPC.

U međuvremenu, najviša crkvena tela pravoslavnih pomesnih crkava već mesecima razmatraju pitanje „ukrajinske krize” i dok su pojedine, poput Srpske pravoslavne crkve, iznele stav da ne priznaju odluke kijevskog „Ujediniteljskog sabora”, ima i onih, poput Grčke pravoslavne crkve, koje još vagaju kako će se odrediti prema ovom pitanju. Prvi put, svoj stav izneo je i poglavar jedne od drevnih patrijaršija – Aleksandrijske. Patrijarh Teodor rekao je za grčke novine „Etnos” da dobro poznaje rusku crkvu sa kojom Aleksandrijska patrijaršija ima bliske veze, kao i da postoji veliki problem sa autokefalnošću koju je patrijarh Vartolomej „imao prava da dodeli”. Po njegovom mišljenju, podela između crkava nastala je zbog onih koji su se opredelili za autokefaliju. „Svaki problem ima rešenje, postoji rešenje i za problem autokefalije”, uveren je aleksandrijski patrijarh ne precizirajući koliko je pravoslavlje blizu (ili daleko) takvom rešenju.

 

Autor Jelena Čalija

 

Izvor Politika, 26. jun 2019.

Preporučujemo
Pratite nas na YouTube-u