Zašto je Folksvagen izabrao Tursku ispred Srbije?

Predsednik Srbije se nadao da će otvoriti fabriku u našoj zemlji, ali je rekao i da je znao da za Tursku lobira Zigmar Gabrijel

Nadzorni odbor „Folksvagena” saopštio je da je izabrao lokaciju za fabriku u blizini turskog primorskog grada Izmir. Pretpostavlja se da je toj odluci kumovao i Katar, koji u nemačkom gigantu ima 17 odsto kapitala. Prema pisanju svetskih medija u novoj fabrici u Turskoj, praviće se „škoda” i „seat”. Ta fabrika bi godišnje trebalo da proizvede 350.000 automobila.

– Definitivno je izabrana Turska, gde je solidna infrastruktura ali nesigurno političko okruženje. Druga ozbiljna lokacija je stabilnija Bugarska, koja je deo Evropske unije – nedavno je kazao predsednik sindikata u „Škodi” Jaroslav Povšik kada su ga pitali o izboru dva finalna kandidata.

Povodom vesti da se „Folksvagen” opredelio da u Turskoj gradi fabriku, predsednik Srbije Aleksandar Vučić preksinoć je rekao da se od samog početka plašio Turske jer je reč o velikoj zemlji u kojoj su svi iz automobilske industrije otvarali fabrike i da su mnogi lobirali upravo za njih. On je naglasio da to još nije konačna odluka, ali Turska ima 90 miliona stanovnika.

Predsednik Srbije se nadao da će otvoriti fabriku u našoj zemlji, ali je rekao i da je znao da za njih lobira Zigmar Gabrijel i drugi. Uz to Srbija ima samo 6,5 miliona stanovnika. Politika u sedištu „Folksvagena” juče nije dobila informaciju zašto nije odabrana Srbija i šta je konkretno prevagnulo da izbor padne na Tursku.

Poslednjih nekoliko meseci spekuliše se da „Folksvagen” pregovara sa predstavnicima nekoliko država o lokaciji za izgradnju fabrike u jugoistočnoj Evropi. U igri su bile: Srbija, Turska, Bugarska, Rumunija i Severna Makedonija. Investicija je vredna oko 1,4 milijarde evra. Pogon bi trebalo da bude otvoren 2023. godine, a planirano je da zaposli pet hiljada radnika.

Nemački mediji su nedavno pisali da se „Folksvagenu” žuri da pronađe lokaciju za novu fabriku u Evropi. Pre održavanja upravnog odbora radnički savet je blokirao odluku da se krene u izgradnju nove fabrike sve dok postojeće fabrike „Audija” u Igloštatu i „Folksvagena” u Volfsburgu ne budu radile punim kapacitetom. Odluka da se u Donjoj Saksoniji gradi fabrika baterija za električne automobile, u koju će biti uloženo milijardu evra, tamošnji mediji ocenjuju kao ustupak radničkom savetu kako bi odobrio otvaranje nove fabrike van Nemačke. Inače, prema strategiji ove kompanije oni nameravaju da u velikim centrima u svojoj zemlji proizvode električne automobile.

Prednost Srbije, osim jeftine radne snage i jeftinih pratećih troškova, bila je jeftina električna energija i sporazum o slobodnoj trgovini sa Rusijom. Međutim uslov za izvoz jeste da 50 odsto komponenti bude proizvedeno u Srbiji. To „Fijat” nije zadovoljio i nije uspeo da izveze automobile na rusko tržište. Mana je bila i to što nije članica EU i što je relativno malo tržite. Turska je sa druge strane u politički nezgodnoj situaciji, ali je veliko tržište. Dok je Bugarska članica Evropske unije, što joj daje veliku prednost.

 

Autor Marijana Avakumović

 

Izvor Politika, 16. jul 2019.

Preporučujemo
Pratite nas na YouTube-u