Politika: Folksvagen se još uvek nije odlučio za Tursku

„Konačna odluka biće doneta na osnovu rezultata pregovora. Ne možemo dati detalje o pojedinim lokacijama“, rekla je Botkeova

Nemački mediji su objavili da je tamošnji proizvođač automobila „Folksvagen” prošlog četvrtka na sastanku nadzornog odbora odlučio da novu fabriku gradi u Turskoj, u blizini Izmira. Međutim Lesli Botke, portparolka za proizvodnju i prodaju u „Folksvagenu”, to demantuje, odnosno kaže da još ništa nije odlučeno.

– U proteklih nekoliko meseci ispitali smo različite lokacije u Evropi. Napravili smo uži izbor. Istražna faza sada je praćena i konkretnim pregovorima. Konačna odluka biće doneta na osnovu rezultata pregovora. Ne možemo dati detalje o pojedinim lokacijama – rekla je Botkeova za Politiku.

Da konačna odluka još nije doneta rekao je tokom vikenda i predsednik Srbije Aleksandar Vučić. Povodom vesti da je izbor pao na Tursku, on je rekao: – To još nije konačna odluka, ali Turska ima 90 miliona stanovnika.

Vučić je objasnio da je uložio mnogo truda i energije u to da „Folksvagen” dođe kod nas, ali i da se od samog početka plašio Turske, jer je reč o velikoj zemlji u kojoj su svi iz automobilske industrije otvarali fabrike i da su mnogi lobirali upravo za njih. Inače, od njega je proletos domaća javnost saznala da je i Srbija jedna od opcija koju „Folksvagen” razmatra.

Poslednjih nekoliko meseci govori se da „Folksvagen” traži lokaciju za otvaranje nove fabrike, a spekulisalo se da se za tu investiciju bore Srbija, Bugarska i Turska. Svetski mediji, koji su objavili da je Turska favorit, pretpostavljaju da je presudan bio Katar, koji ima 17 odsto udela u kompaniji „Folksvagen”, a koji se zalaže za lokaciju u Turskoj.

Rojters i nemačka DPA objavili su još u aprilu da se Nemci dvoume između Bugarske i Turske. Turska jeste u politički nezgodnoj situaciji, ali je veliko tržište. A Bugarska je članica Evropske unije, što joj daje veliku prednost.

Razlog zbog kojeg „Folksvagen” traži novu lokaciju za fabriku, koja bi pravila 300.000 automobila godišnje, uklapa se u širu strategiju kompanije. Veliki pogoni u Nemačkoj, u Cvikauu, Emdenu i Hanoveru, trebalo bi ubuduće da prave isključivo električne automobile. „Folksvagen” je saopštio da će uložiti milijardu evra u fabriku za proizvodnju baterija za električne automobile, i to u pokrajini Donjoj Saksoniji.

Prema pisanju „Dojče velea”, postoje tri razloga za seobu na istok. Glavni su troškovi za zarade, jer su tamo daleko niži nego u zapadnoj Evropi. Drugi važan razlog su troškovi za električnu energiju. Treći je da se na licu mesta nalazi mreža liferanata delova.

 

Autor Marijana Avakumović

 

Izvor Politika, 17. jul 2019.

Preporučujemo
Pratite nas na YouTube-u