Prvi teretni voz iz Kine stigao u Srbiju

Na crvenoj traci je na srpskom i kineskom pisalo: „Prvi put dolazi u Srbiju“, a na vozu je ispisano: „Kineske železnice pozdravljaju srpski narod“

Teretni voz kineske kompanije „China Railway Express“, sa više od 500 tona opreme za izgradnju brze pruge kroz Srbiju, stigao je na železničku stanicu Novi Beograd. Predsednik Aleksandar Vučić poručuje: Više nismo usputna stanica za kineske vozove, već odredište. Voz je u železničkoj stanici Novi Beograd uz „dugu sirenu“ „presekao“ crvenu vrpcu, čime je označeno zvanično uspostavljanje prve železničke kargo linije između dve zemlje.

Na crvenoj traci je, inače, na srpskom i kineskom jeziku pisalo: „Prvi put dolazi u Srbiju“, a na vozu je sa strane ispisano: „Kineske železnice pozdravljaju srpski narod“. Dolasku voza prisustvovao je predsednik Srbije Aleksandar Vučić, ministarka građevine Zorana Mihajlović, zamenik ministra trgovine Narodne Republike Kine Ćen Keming, ambasadorka Kine Čen Bo, gradonačelnik Beograda Zoran Radojičić. Predsednik Vučić i Ćen rukovali su se sa mašinovođom i čestitali mu na uspostavljenoj liniji.

VUČIĆ: VIŠE NISMO USPUTNA STANICA
Vučić je istakao da će se krajem 2021. godine, ukoliko posao bude završen u predviđenom roku, od Beograda do Novog Sada vozom putovati 30 minuta.

„Zašto bi posle toga bilo ko koristio automobile“, rekao je Vučić. Predsednik je rekao da će brza pruga do Subotice biti gotova do kraja 2022. godine i da će razgovrati sa premijerom Mađarske Viktorom Orabnom kako bi i oni ubrzali radove sa svoje strane do Budimpešte. Kako je rekao, od Beograda do Budimepšte će se stizati za samo 2,40 sati, zbog čega će do Beča moći da se stigne za 4,5 sata, što je bolje nego da se putuje avionom zbog vremena koji se potroši na aerodromima.

To će biti perfektna veza sa Evropom, istakao je Vučić i primetio da Srbija više nije usputna stanica za kineske vozove, već odredište.

„Ovo su važni dani za nas, jer gotovo 40 godina da skoro da niko nije koristio vozove u putnčikom i kargo saobraćaju. Mislim da ćemo uspeti na velika vrata da vratimo srpske i evopske železnice u našu zemlju“, poručio je Vučić. Vučić ističe da Srbija ne bi uspela da sve to uradi bez pomoći predsednika Kine Si Đinpinga.

Predsednik je zamolio zamenika ministra trgovine Kine Ćen Keminga da prense predsedniku Siju najiskrenije pozdrave od njega i srpskog naroda.

„Živelo čelično prijateljstvo Srbije i Kine“, poručio je Vučić.

ĆEN: DOLAZAK VOZA DOKAZ DUGE ISTORIJE PRIJATELjSTVA
Zamenik ministra trgovine Kine Ćen Keming rekao je da Srbija i Kina neguju čelično prijateljstvo i zajednički podnose sve nedać. „Srbija je prva zemlja u centralnoj i istočnoj Evropi koja je sa Kinom uspostavila svestrane strateške odnose partnerstva“, rekao je Ćen. Prema njegovim rečima, bilateralna trgovina se ubrzano povećava, postignuti su rezultati u svim oblastima a posebno u oblasti infrastrukture.

„Pruga Beogard-Budimpešta se realizuje u okviru Inicijative Pojas i put. To je prvi projekat u oblasti železničkog saobraćaja koji realizuje jedna kineska kompanija u Evropi. Veoma je značajan za regionalno infrastrukturno povezivanje a takođe je veoma značajan projekat koji će doneti dobrobit narodu i koji je uzajamno koristan“, rekao je zamenik ministra trgovine.

Izrazio je nadu da će tokom izgradnje srpske deonice pruge ka Budimpešti preduzeća dve strane imati dobru komunikaciju i osigurati da projekat bude završen u zahtevanom roku i kvalitetu.

„ŽELEZNIČKI SAOBRAĆAJ ISPLATIVIJI OD VAZDUŠNOG“
Ministarka Mihajlović je istakla da je ovim Srbija dobila železničku kargo liniju sa NR Kinom, te da je teretni voz dovezao je više od 500 tona opreme za izgradnju brze pruge Beograd-Budimpešta, krenuvši 24. septembra iz kineskog grada Đinana u provinciji Šangdong.

„Otvaranje ove železničke kargo linije značajno je i zbog naših, ali i privrednika iz regiona, jer dobijaju mogućnost da izvoze svoje proizvode na kinesko tržište, ali i da uvoze robu iz Kine. Zahvaljujući dobrim odnosima dva predsednika, Aleksandra Vučića i Si Đinpinga, naša bilateralna i ekonomska saradnja je sve bolja“, istakla je ministarka.

Mihajlovićeva je dodala da je železnički saobraćaj mnogo isplativiji od vazdušnog i pomorskog, te izrazila zadovoljstvo što je Srbija deo globalne inicijative „Pojas i put“, u kojoj železnički saobraćaj zauzima jedan od centralnih vidova saobraćaja, čiji je deo i brza pruga od Beograda do Budimpešte.

MESEC DANA PUTA
Voz je krenuo ka Srbiji pre tačno mesec dana iz kineskog grada Đinana u provinciji Šangdong. Prevalio je oko 10.500 kilometara, a trasa voza je bila: Kina–Mongolija–Rusija–Belorusija– Poljska–Mađarska–Srbija. U 28 vagona nalazi se oprema za izgradnju brze pruge od Beograda do Budimpešte.

Reč je o opremi za sisteme kontaktne mreže, kao što su: transformatori, kablovi, integrisani sistemi automatizacije za trafo stanice, sistemi daljinskog upravljanja za kontaktnu mrežu, sistemi za napajanje strujom kontaktne mreže i druga oprema za brzu prugu.

DEO INICIJATIVE „POJAS I PUT“
Iz Kine je devedesetih godina 20. veka samo sporadično tek po neki vagon, preko Turske, upućivan iz Kine za Srbiju i to u sastavu vozova čija je krajnja destinacija bila u drugim zemljama centralne Evrope, kao što su Mađarska, Poljska i Austrija. Železnički saobraćaj jedan je od centralnih vidova saobraćaja kineske globalne ekonomske inicijative „Pojas i put“, a brza železnička pruga od Beograda do Budimpešte sastavni je deo tog projekta.

Frekventnost linije zavisiće od interesovanja kompanija iz Kine koje rade na srpskom tržištu, kao i kompanija iz Srbije koje sarađuju sa Kinom, najavilo je ranije Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Otvaranje železničke kargo linije između Kine i Srbije stvara mogućnosti i za sve privrednike iz Srbije, ali i regiona, da mogu svoju robu da izvoze na kinesko tržište, kao i da uvoze potrebnu robu iz Kine, jer je železnički transport mnogo isplativiji od vazdušnog i pomorskog saobraćaja.

Inicijativa „Pojas i put“ je pokrenuta 2013. godine i ima za cilj da napravi Novi put svile nizom infrastrkturnih projekata – izgradnjom saobraćajne i energetske infrastrukture za izvoz robe, kao i luka i industrijskih parkova.

 

Naslovna fotografija: Predsedništvo/Tanjug/Rade Prelić

 

Izvor Tanjug/RTS, 24. oktobar 2019.

Dnevne vesti
Pratite nas na YouTube-u