/…/ Tranzicija u kojoj živimo nije od socijalizma ka kapitalizmu, već od socijalizma ka kolonijalizmu. Srbija, kao i druge zemlje (polu)periferije, tokom tranzicije postaje ekonomska, politička i kulturna kolonija TNKK čije je središte (metropola) u centralnim društvima svetskog kapitalističkog sistema – SAD i EU („Imperiji”). U društvenom pogledu, za većinu građana Srbije ovaj tip tranzicije znači transformaciju u deo spoljneg proletarijata „Imperije”, zapravo u pomoćnu radnu snagu usmerenu na manuelne i uslužne poslove.
Kada je pak reč o kulturi, u postojećem svetskom kapitalističkom sistemu TNKK obezbeđuje kulturnu hegemoniju u dva pravca. Jedan pravac je „visoka kultura” koja na globalnom planu homogenizuje različite frakcije TNKK – korporativnu, etatističku, tehnokratsku, ideokratsku ili konzumerističku. Drugi pravac je „masovna kultura”, koja obezbeđuje ideološku dominaciju nad kulturom (vrednostima)unutrašnjeg i spoljneg proletarijata.
Započeću od karakteristika „masovne kulture”, kao nižeg oblika kulture. Osnovni cilj svetske kapitalističke imperije je, svedeno rečeno, da se ljudski odnosi merkantilizuju, to jest pretvore u tržišne, a da se ljudi i stvari komodifikuju, to jest pretvore u robu. Ne samo da sve treba da bude na prodaju, već i ljudi u svojim postupcima treba da se rukovode prvenstveno novcem, kao vrednosnim merilom svega. Tako su sticanje novca, ali i, istovremeno, njegovo brzo trošenje, postavljeni za središnju društvenu i ličnu vrednost.
Osnovna društvena, kao i kulturna posledica ovakvog sistema vrednosti – u čijem središtu se, simbolički, nalazi kult finansijskog Mamona – jeste da time praktično nestaje javna vrlina iz društva. Jer, vrlina je spremnost na žrtvu zbog nekog drugog ili nečeg izvan sebe. A materijalizam, hedonizam i egoizam – to mamonitsko trojstvo modernog neoliberalnog kapitalizma, ne traže žrtvu takve vrste. Oni nam baš kažu – „budi što god hoćeš i radi što god hoćeš – ako pri tome trošiš ili zarađuješ pare”.
Takav proizvođač-i-potrošač je idealni „novi čovek” današnjeg sistema koji, upravo preko industrije masovne kulture, obezbeđuje da „proli” prihvate odgovarajući životni obrazac. Od čoveka se traži da pre podne bude disciplinovan, poslušno-robotizovani proizvođač, dok, naprotiv, popodne i uveče, on treba da bude raspusni, lakomislenohisterični potrošač. Taj kulturni obrazac „novog čoveka“ je dakle dvostruk, sa protivurečnim sastojnicama, ali koje su baš zbog svoje suprotnosti komplementarne, pa zato i funkcionalne: „novi čovek” do 17 časova treba da misli samo kako da, po pravilima sistema, zaradi što više novaca (znači, prvo gazdi, pa sebi), a od 17 časova samo da misli kako svoj novac što pre i „što zabavnije” da potroši.
Tako se „novi čovek”, kroz sistem edukacije i socijalizacije, istovremeno podučava da bude „odgovoran radnik” – ne samo disciplinovan izvršilac naređenja već i neko ko je pounutrio sve zapovesti „produktivne ekonomije”: od one „čuvaj gazdinu imovinu kao zenicu oka svoga”, do one „radi savesno i prilježno, i ne pitaj za nagradu, ona će doći”. Sa druge pak strane, taj isti „novi čovek” se podučava da njegova „sloboda” nastupa tek onda kada izađe sa posla, te da se ta „sloboda” prvenstveno ovaploćuje u „zabavi”. A „zabava” je, kako nas uči masovna kultura – koja je, razume se, sva proizvod korporacija – tačno suprotna u odnosu na posao. Dok na poslu treba da smo odgovorni prema gazdinoj imovini i interesima, „zabava” znači neodgovornost prema svom novcu, svom zdravlju i svojim dugoročnim interesima. Dok na poslu treba da smo ozbiljni, samokontrolisani i racionalni, u „zabavi” treba da smo infantilni, raspusni i iracionalni.
Glavna zabava je, naravno, „šoping”, ta mamonitska „molitva” koja se svečano obavlja u svojevrsnim hramovima – „šoping molovima”. Ali, i sve druge „zabave” – od sporta do seksa – treba da budu spojene sa trošenjem novca, što bržim, to poželjnijim. Sport se danas do kraja izgradio kao industrija spektakla, koja omogućava „prolima” da troše novac na ulaznice, klađenje i sportske TV kanale (za one koji ga gledaju), ili pak za opremu i suplemente (za one koji ga upražnjavaju). Isto je i u industriji seksa. Ona nas snabdeva ne samo pornografskom literaturom i pornografskim TV kanalima, već i odgovarajućim „promiskuitetnim situacijama” koje plaćamo, recimo, kupovinom ulaznica za noćne klubove, kupovinom „opuštajućih” pića (pa i droga), ili pak kupovinom odgovarajuće (seksualizovane) odeće.
Konačno, ako pažljivije pogledamo, videćemo da na modernom tržištu najveći deo robe zapravo čine koještarije, koje može da kupi prvenstveno neko ko je infantilan, lakomislen ili pak histeričan. Otuda je infantilizacija i euforizacija „prola” jedan od ciljeva današnje „industrije masovne kulture”. Oličenje toga možda je ona reklamaza pivo koja kaže: „Napravi totalnu budalu od sebe!”(2) I to možda i jeste ključni moto masovne kulture namenjene „prolima” – napraviti od pripadnika nižih klasa idiote, ponosne na svoj infantilitet, na sopstvenu glupost, na to što im se život sastoji od rada da bi se „ludo” zabavljali, i od „zabave” kako bi sutradan što mirnije i poslušnije radili.
***
Iz ovog opšteg pregleda kulturne politike „za masu”, mogu se izvući i osnovne odlike dominantne masovne kulture neoliberalnog kapitalizma. Prva suštinska odlika je kultura zaborava. Zaborav se odnosi na sve ono traumatično, frustrirajuće ili neprijatno što se „prolima” dešava u ekonomskom i političkom sistemu – nemoć, poniženje, eksploatacija, rutinski i mehanički rad („argatovanje”), nehumani uslovi stanovanja, odsustvo kontrole nad materijalnom egzistencijom i političkim odlučivanjem… Upravo to je ono što u „zabavi” treba zaboraviti. Otuda je prva funkcija zabave socijalna narkoza, pa je tako cilj industrije zabave masovna produkcija hipnotičkih (narkotizujućih) predstava. Stoga se frakcija TNKK, angažovana na takvim poslovima i može nazvati hipnokratijom.
No da bi se do zaborava došlo, najpre se građani (stanovnici) neke zemlje moraju pretvoriti u gomilu. A to je, onda, i drugi stalni, strateški cilj masovne kulture. Gomilu odlikuje smanjenje racionalnosti, infantilno mišljenje, „umanjeni osećaj za odgovornost, niži nivo umne energije i veća osetljivost na nelogične uticaje”, kao i „raspaljena animalna strana ljudske prirode”.(3) Taj manjak razuma u gomili, daje višak primitivnih emocija i najnižih strasti. Glavni proizvođači gomile danas su, naravno, masovni mediji, prvenstveno televizija, ali i štampa (tabloidi), radio („laki” programi), internet (često projektovan da podstiče anonimnost i sve vrste pornografije – tj. prljavog pisanja). Tako se dobija istorijski mlađa (tj. moderna) rođaka gomile – masa. U gomili je sada lakše izvršiti sledeći korak „zabavizacije” masovne kulture – likvidaciju greha i stida (a time i tradicionalnog morala). Jer, da bi „zabava” bila „luda”, treba obrazovati što prostranije polje amoralnosti. Već pominjano mamonitsko trojstvo modernog neolibealnog kapitalizma – materijalizam, hedonizam i egoizam, neprestano se proizvodi putem verovatno glavne moderne forme kulturne socijalizacije „prola” – preko reklama. Talasi reklama, koji nas hipnopedijski zapljuskuju svakodnevno iz naših TV aparata, osnova su kulture egoističke amoralnosti. Poslušajte samo glavne lozinke TV reklama – „sledi svoje instinkte”(4), „brini o sebi”(5), „ti to zaslužuješ”, „neka sva čula uživaju”, „zgrabi i kreni” (grab and go; Coca-Cola), „zgrabi Snickers i idi dalje”… Reklame nam jednostavno utuvljuju u glavu da treba da mislimo prvenstveno na sebe (u potrošnji, kao centralnom polju života, ali onda i na drugim poljima), da impulsivno grabimo ono što nam se ushte, da ne razmišljamo o drugima, ali ni o svojim dugoročnim interesima (jer onda ne bismo pili nezdrava pića i jeli nezdravu hranu). Reklame nas, takođe, uče da više ništa nije sramno, da je, recimo, javno podrigivanje jako zabavno(6), da nema provoda bez sanduka piva(7), da je laganje najbližih sasvim u redu (8), da je krađa (od čoveka u nevolji) tako kul( 9) , da je gajba piva važnija od prijatelja(10) itd.
No za uspostavljanje pune dejstvenosti onoga što je Toma Karlajl (Thomas Carlyle, 1795-1881) nazvao „filosofijom svinje” (pig philosophy) (11), potrebno je još nešto osim gore opisane svakodnevne „marketinške moralke”. Potrebno je da TV serije, tabloidi, filmovi i internet sadržaji neprestano „prolima” nameću dva glavna kulturna fetiša savremenog kapitalizma. Prvi je seks, drugi je nasilje. Najpre, kao što je Haksli (Aldous Huxley) odavno primetio u predgovoru za Vrli novi svet, „u meri u kojoj politička i ekonomska sloboda nestaje, dolazi do nadomeštajućeg porasta seksualnih sloboda”(12). Pošto im sistem „nameštenih karata” uskraćuje druge bitne slobode, pošto ih lišava drugih toposa moći (dominacije), „proli” se usmeravaju da svoje prirodne (nagonske, ljudske) potrebe za slobodom ili za moći zadovoljavaju u seksu. Što manje slobode i moći u stvarnoj proizvodnji života, to više virtuelne slobode i moći u seksu (koji je, za većinu „prola”, i sam više predstava nego stvarnost, više virtuelan nego pravi). Tako pornografija (razbludnost, promisukitet) postaje jedan od oblika socijalne kontrole „prola”(13).
Slično je i sa nasiljem. Bes koji proizilazi iz frustracije zbog društvenog položaja, odnosno iz nemogućnosti zadovoljavanja veštački (marketinški) uvećanih potrošačkih aspiracija, iz grupnog (klasnog, nacionalnog) beznađa (hopelessness), iz iskvarenosti ključnih ustanova sistema koje onda „zakucavaju” sudbinu pojedinaca za niže prečage svetske socijalne hijerahije, iz strašne obezljubljenosti (lovelessness) koju proizvodi amoralnost, egoizam i vladajuć kultura cinizma, pohlepe i zaborava, taj, dakle, bes mora biti ispražnjen na, za sistem, bezopasan način. Upravo je spektakl nasilja, bola i smrti to efikasno sredstvo pražnjenja nagomilanog besa i frustracije. Kao što je već davno uočeno(14), ono što su gladijatorske igre bile za rimsku svetinu, to su za današnje „prole” sve one brojne smrti, zločinstva i mučenja što ih svakodnevno gledaju na TV ekranima (od „forenzičkih” serija, do emisija vesti).
Normalizacija patološkog, kroz sve podrobnije prikaze krvi, bola i svireposti (jer su, vremenom, potrebni sve jači nadražaji da bi se postigao isti stepen sadomazohističkog uživanja(15), dovodi do pretvaranja čitavog modernog sveta u globalni patopolis – grad bolesti(16), mesto moralne i ljudske izopačenopsti, Sodoma i Gomora. Zato je poslednji korak tog „svetskoistorijskog rada” masovne kulture – kultura smrti (Culture of Death).(17) Normalizacija patološkog, u svom istorijskom toku, mora se završiti pretvaranjem patopolisa u nekropolis – pretvaranjem grada bolesti, u grad smrti(18). Jer, ako ste uživanje proglasili glavnom vrednošću nakon 17 časova (pre 17.00 je to, naravno, novac), onda sve ostalo, uključiv i sam ljudski život, mora biti potčinjeno toj vrednosti. Tako se onda, recimo, ni seksualno uživanje ne može i ne sme ničim ugroziti – pa čak ni „kolateralnom štetom” kakva je začeto dete. Otuda naša kultura smrti izvodi onu sramnu „moralnu gimnastiku”: začetom detetu oduzima se status čoveka, te mu se dodeljuje status „fetusa”, tj. neželjene izrasline (poput kakve žlezde). A tu „izraslinu”, naravno, treba „operisati”. Tako kultura koja, inače, spremno neguje prezentistički rasizam – uverenje da su naši preci bili ne samo manje inteligentni, već i manje moralni od nas („divljaci”), može u isto vreme da osuđuje čedomorstvo u arhajskim društvima (činjeno usled demografskog pritiska), a da sama praktikuje „utrobno čedomorstvo” – prikazujući ga, pritom, i kao vrhunac „emancipacije žena” („žensko ljudsko pravo”, „pravo da se nemaju neželjena deca”). Tako smo dobili obrise masovne, „zabavizovane” kulture savremenog kapitalizma – kulturu zaborava, potrošačkog „oslobođenja” od greha i stida, fetišizma seksa i nasilja, kao i normalizacije („relaksacije”) patologije i amoralnosti.
***
I u visokoj kulturi nestale su ranije granice stida, pristojnosti, pa i moralnosti, sve pod opravdanjem da je reč o „umetničkom izražavanju” i „umetničkim slobodama”. Kritičarska odbrana takvih dela obično naglašava njihov „izazivački” aspekat, odnosno nastojanje da se „šokira malograđanska publika”. Ali to „šokiranje” publike, ako malo dublje razmotrimo stvari, zapravo izražava nasilje – nad publikom, ili umetnika nad samim sobom, svejedno. Tako je u modernoj likovnoj (vizuelnoj) umetnosti svaki čin ili predmet koji dolazi od osobe sa društvenom etiketom „umetnik” proglašeno umetnošću – uključiv i takve bizarnosti poput školjke od pisoara(27), umetnikov nenamešten krevet(28), umetnikov izmet(29), đubre(30), masturbiranje(31), izgovaranje imena kuhinjskog posuđa(32), potapanje Raspeća u mokraću(33), rasekline na slikarskom platnu(34), itd. Posebno su na ceni naturalistički akti (samo)nasilja – poput (samo)ubadanja prstiju nožem(35), (samo)urezivanja krvave obrnute zvezde na stomak(36), (samo)zakucavanja ekserima i crtanje žiletom po koži(37), (samo)kopanje očiju i kastracija(38), samoukrašavanje lica crvima(39), zabadanje trnja u podlakticu i rezanje šake žiletom(40), razaranje tkiva metkom(41), kasapljenje životinje preko golog ljudskog tela(42), sado-mazo pornografija(43), mašine za rastezanje (mučenje) izvođača(44), itd.
U oba slučaja, i kada je reč o šokiranju „tradicionalističke” („konzervativne”) publike, i kada je reč o prikazu (samo)povređivanja, možemo slobodno reći da je posredi izvesna umetnička (kulturna) legitimizacija nasilja. Nasilje nad nečijim uverenjima ili sistemom vrednosti može biti jednako ponižavajuće i povređujuće kao i nasilje nad nečijim telom ili ličnim integritetom(45). Otuda je „estetika šokiranja”, u svom dubljem društvenom smislu, zapravo jedna od demonstracija praktično socijalno neograničene (nekažnjive) volje istinskih gospodara društva (TNKK, „Imperije”). To je samo umetnička (kulturna) apoteoza jedne prebogate i obesne moći da se – bez ikakvih granica, bez ikakvih skrupula – uradi bilo šta. U ovom slučaju, da se izvrši jedna posebna, i zbilja originalna, vrsta nasilja – da se ništa, đubre i zlo proglase umetničkim delom.
Upravo to gospodarenje nad vrednostima, nad samom definicijom vrednosti, može se uzeti kao još jedan distinktivni znak modernog socijalnog moćnika. Iako se po pravilu opravdavaju da svojim, „umetnički isposredovanim” nasiljem zapravo protestuju protiv prisustva nasilja u modernom svetu, „moderni” („avangardni”) umetnici, u suštini, samo nesvesno, a katkad i svesno, izražavaju obesnu moć globalne elite – ali i podzemni rad njene nečiste savesti zbog posebno patološkog i nemoralnog tipa društvene dominacije (koje sam gore opisao).
…
Kažem „totalitarna demonstracija” zato što takva vrsta umetnosti – kako muzičke, tako i vizuelne – ne dozvoljava egzistenciju drugačijeg. Ona, naime, proglašava kičem svako novo umetničko delo stvoreno po normama večne („klasične”, „tradicionalne”) umetnosti. Šireći tako „strah od kiča” kao ključnu komponentu distin-ktivnog ukusa „modernosti”, ona lepi etiketu „anahronog” ili „kičastog” na svako umetničko delo koje poseduje, recimo, harmoniju (u muzici) ili figuralnost (u slikarstvu).
Stoga, nakon gotovo stoleća takve „političke korektnosti“ u visokoj umetnosti, muzičko i likovno nasleđe ideokratske frakcije TNKK pokazuje da se u svetskom toku istorije globalnog kapitalizma izgleda paralelno odvijaju dva procesa razvoja – na jednoj strani je razvoj (materijalne) civilizacije, a na drugoj razvitak (duhovnog) varvarstva, degradacije i primitivizma. To je upravo dobra slika cele TNKK, ali i celog modernog kapitalističkog sistema koji počiva na nasilju, laži, pohlepi, zaglupljivanju i razvraćanju.
Slobodan Antonić, DEMONTAŽA KULTURE („Pink tranzicija u Srbiji“, str. 29-36 i 40-45), CATENA MUNDI, Beograd, 2020.
(Članak u celini se može naći na adresi: https://scindeks-clanci.ceon.rs/data/pdf/0023-5164/2013/0023-51641340272A.pdf)
NAPOMENE
2. http://www.youtube.com/watch?v=CVjXt_v1roM
3 Šumpeter J. (1960) Kapitalizam, socijalizam i demokratija, (prevela Vera Ilić), Beograd: Kultura, str. 365.
4 http://www.coca-colahellenic.rs/Productsandbrands/Sparklingbeverages/Sprite/
5 http://www.garnier.hr/_hr/_hr/home.aspx
6 http://www.youtube.com/watch?v=OOP-FQLf0Cs
7 http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=zRnCCDDHO5U
8 http://www.youtube.com/watch?v=gWYLCCDAc-I
9 http://www.youtube.com/watch?v=eW6yZs1ixQM
10 http://www.youtube.com/watch?v=eW6yZs1ixQM
11 Carlyle, T. (1850) Latter-Day Pamphlets. London: Chapman and Hall,
http://www.books.google.rs/books?id=K- nEI3EucEQC&printsec=frontcover&hl=sr&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false, VIII, pp. 28-31.
12 Huxley, A. (1946 and 1932) Brave New World. New York, London: Harper & Bros, p. XX
13 Jones, E. M. (2009) Ballet Parking: Performing The Nutcracker as a Counter-Revolutionary Act. South Bend: Fidelity Press
14 Mumford, L. (1988 and 1961) Grad u historiji [The City in History], Zagreb: Naprijed, r. 231
15 Kara-Murza, S. G. (2011 i 2000) Manipulacija svešću, (s ruskog prevela Sava Rosić), Beograd: Vesna-info i Prevodilačka radionica Rosić, str. 268-269.
16 Mumford, nav. delo, str. 232.
17 Evangelium Vitae (1995): Jovan Pavle II, enciklika Evangelium Vitae, http://www.vatican.va/holy_father/john_paul_ii/encyclicals/documents/hfjp-ii
enc_25031995_evangelium-vitae_en.html, p. 12.
18 Mumford, nav. delo, str. 236
***
27 http://www.en.wikipedia.org/wiki/File:Marcel_Duchamp_Fountain_at_Tate_Modern_by_David_Shankbone.jpg
28 http://www.en.wikipedia.org/wiki/My_Bed
29 http://www.en.wikipedia.org/wiki/Artist’s_shit
30 http://www.visualarts.net.au/gallery/carlyfischer
31 http://www.dailymotion.com/video/x7ygpc_vito-acconci-seedbed-1972_creation#.UYYJWUplLHU
32 http://www.youtube.com/watch?v=3zSA9Rm2PZA
33 http://www.en.wikipedia.org/wiki/Piss_Christ
34 http://www.artitude.eu/it/pillole/12-lucio-fontana-(1899-1968)
35 http://www.tumblr.com/tagged/marina abramovic; http://www.youtube.com/watch?v=h9-HVwEbdCo
36 http://www.tumblr.com/tagged/lips of thomas
37 https://www.google.rs/search?q=günter+brus&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=SBmGUYHJOcftsgaP0YDQBg&ved=0CEUQsAQ&biw=1540&bih=819
38 h t t p s : / / w w w . g o o g l e . r s / s e a r c h ? q = R u d o l f + S c h w a r z k o gler&hl=sr&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=RP-FUffhBYSHtQ
aE8oCYDA&ved=0CDYQsAQ&biw=1540&bih=819
39 http://www.zakhor-online.com/?attachment_id=4160
40 http://www.ginapane.files.wordpress.com/2011/04/nouvelle.jpg
41 http://www.juleswidmayer.wordpress.com/2009/11/19/intro-to-chris-burden/
42 http://ikblogdusikben.files.wordpress.com/2010/05/herman-nitsch-bloedkunst-94131.jpg
43 http://www.physiologus.de/bilder/maschine.gif (Tomi Ungerer)
44 http://www.youtube.com/watch?v=Wabsr8Eouts, http://www.dance-tech.net/video/marcelli-antunez-roca-epizoo
45 Kagan, R. (2003. i 2002) Moć i nemoć u: Ka carstvu dobra ili apokalipsi, izbor Ivanović, Ž. , str. 113-141. Beograd: Filip Višnjić, str. 130
Naslovna fotografija: Medija centar Beograd
Izvor srodstvopoizboru.wordpress.com, 24. oktobar 2020.
BONUS VIDEO