Opomena za KiM: Baku tvrdi da manastir u Kelbadžaru ne pripada Jermenskoj crkvi

Karimov je istakao kako manastirski kompleks Jermenske apostolske crkve Dadivank/Hudavang predstavlja spomenik civilizacije Kavkaske Albanije

Zamjenik azerbejdžanskog ministra kulture Anar Karimov negirao je u četvrtak da čuveni manastirski kompleks Jermenske apostolske crkve pripada jermenskoj istoriji, već je utvrdio kako je riječ o spomeniku civilizacije Kavkaske Albanije.

Manastirski kompleks Jermenske apostolske crkve Dadivank/Hudavang građen je od 9. do 13. vijeka, a nalazi se u okrugu Kelbadžar koji će, po sporazumu Jermenije, Azerbejdžana i Rusije o okončanju rata za Nagorno-Karabah, biti vraćen Azerbejdžanu 15. novembra. Manastir je pod zaštitom UNESKO-a.

Riječ je o teritoriji koju su jermenske snage zauzele u ratu 1992-1994., a nalazi se izvan samog Nagorno-Karabaha.

“Manastir Hudavang jedan je od najboljih izraza antičke civilizacije Kavkaske Albanije. Gradila ga je od 9. do 13. vijeka žena albanskog princa Vahtanga u azerbejdžanskoj regiji Kelbadžar, a kompleks se sastoji od Crkve Arzu Hatuna, Crkve Hasana, bazilike i dvije kapele”, objavio je na Tviteru Anar Karimov, zamjenik azerbejdžanskog ministra kulture.

Kavkaska Albanija postojala je od 2. do 8. vijeka, a obuhvatala je prostor današnjeg zapadnog Azerbejdžana i južnog Dagestana. Albanijom su to područje nazivali Rimljani, a prefiks “kavkaska” dodala je istoriografija kako bi se razlikovala ta državna tvorevina od balkanske Albanije, koja ni na koji način nije povezana s Kavkaskom Albanijom.

Malobrojni kavkaski narod Udi, koji živi po svim zemljama južnog i sjevernog Kavkaza, smatra se nasljednikom kavkaskih Albanaca.

Iako su Azerbejdžanci turkijski narod, dio revizionističke istoriografije tvrdi da su Albanci imali važnu ulogu u etnogenezi Azerbejdžanaca. Mnogi jermenski vladari srednjovjekovnog Nagorno-Karabaha proglašeni su Albancima kako bi se istaklo i istorijsko pravo Azerbejdžanaca, kao nasljednika Kavkaske Albanije, na to područje.

Primjeri prekrajanja istorije u praksi zabilježeni su i ranije. Tako je godine 2005. natpis na jermenskom (jeziku i pismu) izbrisan s crkve u Niju, u sjevernom Azerbejdžanu, dok su, prema brojnim navodima, 2006. u gradu Džulfa (Nahčivan) uklanjani krstovi s jermenskog srednjovjekovnog groblja. Službeno azerbejdžansko objašnjenje tada je bilo da jermenska groblja i jermenski spomenici nikada nisu postojali u Džulfi, već je riječ o ostavštini hrišćanske Kavkaske Albanije.

 

Autor Tomislav Kardum

 

Naslovna fotografija: Wikimedia/Safi-iren

 

Izvor geopolitika.news, 12. novembar 2020.

 

BONUS VIDEO:

Preporučujemo
Pratite nas na YouTube-u