Zamjenik azerbejdžanskog ministra kulture Anar Karimov negirao je u četvrtak da čuveni manastirski kompleks Jermenske apostolske crkve pripada jermenskoj istoriji, već je utvrdio kako je riječ o spomeniku civilizacije Kavkaske Albanije.
Manastirski kompleks Jermenske apostolske crkve Dadivank/Hudavang građen je od 9. do 13. vijeka, a nalazi se u okrugu Kelbadžar koji će, po sporazumu Jermenije, Azerbejdžana i Rusije o okončanju rata za Nagorno-Karabah, biti vraćen Azerbejdžanu 15. novembra. Manastir je pod zaštitom UNESKO-a.
Riječ je o teritoriji koju su jermenske snage zauzele u ratu 1992-1994., a nalazi se izvan samog Nagorno-Karabaha.
“Manastir Hudavang jedan je od najboljih izraza antičke civilizacije Kavkaske Albanije. Gradila ga je od 9. do 13. vijeka žena albanskog princa Vahtanga u azerbejdžanskoj regiji Kelbadžar, a kompleks se sastoji od Crkve Arzu Hatuna, Crkve Hasana, bazilike i dvije kapele”, objavio je na Tviteru Anar Karimov, zamjenik azerbejdžanskog ministra kulture.
#Khudavang monastery is one of the best testimonies of ancient Caucasian Albania civilization.Built in 9-13th century by wife of Albanian prince Vakhtang in Kalbajar region of #Azerbaijan,this complex is composed of Church of Arzu Khatun,Church of Hasan, basilica and 2 chapels pic.twitter.com/ZrmVLztPQS
— Anar Karimov ?? (@Anar_Karim) November 11, 2020
Kavkaska Albanija postojala je od 2. do 8. vijeka, a obuhvatala je prostor današnjeg zapadnog Azerbejdžana i južnog Dagestana. Albanijom su to područje nazivali Rimljani, a prefiks “kavkaska” dodala je istoriografija kako bi se razlikovala ta državna tvorevina od balkanske Albanije, koja ni na koji način nije povezana s Kavkaskom Albanijom.
Malobrojni kavkaski narod Udi, koji živi po svim zemljama južnog i sjevernog Kavkaza, smatra se nasljednikom kavkaskih Albanaca.
Iako su Azerbejdžanci turkijski narod, dio revizionističke istoriografije tvrdi da su Albanci imali važnu ulogu u etnogenezi Azerbejdžanaca. Mnogi jermenski vladari srednjovjekovnog Nagorno-Karabaha proglašeni su Albancima kako bi se istaklo i istorijsko pravo Azerbejdžanaca, kao nasljednika Kavkaske Albanije, na to područje.
Primjeri prekrajanja istorije u praksi zabilježeni su i ranije. Tako je godine 2005. natpis na jermenskom (jeziku i pismu) izbrisan s crkve u Niju, u sjevernom Azerbejdžanu, dok su, prema brojnim navodima, 2006. u gradu Džulfa (Nahčivan) uklanjani krstovi s jermenskog srednjovjekovnog groblja. Službeno azerbejdžansko objašnjenje tada je bilo da jermenska groblja i jermenski spomenici nikada nisu postojali u Džulfi, već je riječ o ostavštini hrišćanske Kavkaske Albanije.
Autor Tomislav Kardum
Naslovna fotografija: Wikimedia/Safi-iren
Izvor geopolitika.news, 12. novembar 2020.
BONUS VIDEO: