Kusturica: Zaduženi smo da sačuvamo svetosavsku ideju

„Svet je izgubio moral zbog toga što je individualni moral doveden u pitanje. Čak je i sistemsko rešenje ideje rodne ravnopravnosti zapravo jedan od tih mehanizama”

Proslavljeni režiser Emir Kusturica smatra da je idejom kontrole i utelovljenja svijet „pod firmom morala izgubio moral”, a da je srpski narod, stojeći na mjestu između dvije civilizacije, zadužen da svoju svetosavsku ideju očuva kao jedinu egzistencijalnu ontološku liniju.

On je za Sputnjik rekao da je veliko pitanje u kojoj mjeri danas zapadno hrišćanstvo opstaje i primjećuje da je to u Evropi sve manje.

– Svijet je izgubio moral zbog toga što je individualni moral doveden u pitanje. Čak je i sistemsko rješenje ideje rodne ravnopravnosti zapravo jedan od tih mehanizama. Drugi je „blek lajvs meter” zato što umjesto da se profiliše socijalnost te dvije rase, one se upućuju jedna protiv druge – navodi Kusturica.

Govoreći o tome da je na Zapadu individualizam stigao do slijepe ulice, Kusturica kaže da je danas teško doći do dubokih istina, onih koje mogu biti primijenjene u običnom životu.

– Teško je to zato što je broj izazova ogroman, što djeca odrastaju uz pornografiju, što njihova imitacija tog fiktivnog svijeta postaje njihovo iskustvo, a ne direktno iskustvo. Možda ovog direktnog iskustva više i ne može da bude s obzirom da je planeta nakrcana kamerama na koje su ljudi pristali – navodi Kusturica.

O junaku svoje nove, još neobjavljene knjige Ja sam kriv Kusturica otkriva da predstavlja sintezu kneza Miškina i Raskoljnikova.

– Često sam sretao ljude u našem okruženju koji govore „neka, ja sam kriv”. Iz toga je proistekla ideja da jedan miškinovski tip, mobilisan kao izbjeglica iz Kninske krajine poslije „Oluje”, živi u Beogradu, životari i zaljubljuje se u djevojku koja postaje prostitutka u Parizu, jer otac ne može da vrati dugove. On se u tu sudbinu umiješa tako što izvrši ogroman zločin – otkriva Kusturica.

On navodi da je drugi junak romana, savremena verzija Porfirija Petroviča iz romana Zločin i kazna – čovjek čiji je pradjeda zaglavio na Avali kao ruski dobrovoljac.

Kako ističe, tim ruskim dobrovoljcima, pri odlasku iz domovine, majke u džep šinjela spustile po jedan orah. I pošto su poubijani, na tom brežuljku je izrasla mala orahova šuma.

– On jeste odličan policajac, ali želi da vidi Srbiju. U srpskom mladiću optuženom za zločin on prepoznaje nekog za koga zna da je ubica. Ali, on takođe zna i ono što je činjenica u savremenom svijetu da zakoni sankcionišu sve što je zabranjeno, i pita se šta je sa onim što nije zabranjeno. U toj sferi nezabranjenog, u sferi velikog državnog nasilja i ubijanja koje se odvija na svim dijelovima planete, taj čovjek se pita da li optuženi mladić zaslužuje da bude kažnjen ili je već dovoljno kažnjen svojom prirodom i tvrdnjom da jeste kriv – otkriva Kusturica dio priče svog posljednjeg romana.

Rasplet ove priče će, kako kaže, djelimično biti srećan, ali će najvećim dijelom podsjećati na završne činove kneza Miškina koji u istoj sobi sa mrtvom Nastasjom Filipovnom i čovjekom koji je ubio provede noć.

– Moj savremeni Porfirije Petrovič koji želi da dođe u Beograd i vidi tu orahovu šumu, odluči da spakuje našeg junaka u mrtvački sanduk zajedno sa ubijenim ocem djevojke i tako sa mrtvim čovjekom putuje autobusom do Beograda – navodi Kusturica.

 

Naslovna fotografija: Tanjug/Tanja Valič

 

Izvor SRNA/RTRS, 13. avgust 2021.

 

BONUS VIDEO:

Preporučujemo
Pratite nas na YouTube-u