Z. Čvorović: Istorijska odluka Sabora SPC

Ovim je nanet ozbiljan udarac papističkim pretenzijama patrijarha Vartolomeja i njegovom pokušaju da druge pomesne Crkve priznaju tobožnju apelacionu sudsku nadležnost Carigradske patrijaršije

Profesor Pravnog fakulteta u Kragujevcu Zoran Čvorović ocenio je da današna odluka Sabora Srpske pravoslavne crkve (SPC) „doneta s ciljem okončanja makedonskog raskola ima istorijski značaj” za nju i sve pomesne pravoslavne Crkve, ali i pravoslavne Slovene, napominjući i da je „nanet ozbiljan udarac papističkim pretenzijama” vaseljenskog patrijarha Vartolomeja.

„Najpre se mora pozdraviti odluka Svetog Sinoda ‘Makedonske pravoslavne crkve (MPC)’ da prihvati autonomiju u okviru SPC, koja joj je data aktom Svetoga arhijerejskog sabora SPC još daleke 1959. godine”, rekao je pravni istoričar Čvorović, za agenciju Beta.

Prema njegovim rečima, „ovim su makedonski episkopi posle toliko decenija napokon pokazali zrelu kanonsku svest i pastirsku odgovornost za spasenje svoje pastve”.

„Današnjom odlukom Svetog arhijerejskog sabora SPC potpuno su anulirana dejstva nekanonskog akta Carigradske patrijaršije od 9. maja, kojim je ‘MPC’ priznata za kanonsku crkvu”, naglasio je Čvorović, kao i da je potvrđeno da Srpska crkva ima jurisdikciju nad autonomnom MPC a ne Vaseljenska patrijaršija.

On je nagalsio da je time „nanet ozbiljan udarac papističkim pretenzijama patrijarha Vartolomeja i njegovom pokušaju da druge pomesne Crkve priznaju tobožnju apelacionu sudsku nadležnost Carigradske patrijaršije, na osnovu koje je donet nekanonski akt od 9. maja”.

Takođe je, dodao je, „odlukom Svetog arhijerejskog sabora SPC nanet ozbiljan udarac još jednoj papističkoj pretenziji Fanara, njegovom pokušaju da prisvoji dijasporu drugih pomesnih Crkava”, jer se, za razliku od akta vaseljenskog patrijarha, ovom odlukom „priznaje autonomnoj ‘MPC’ jurisdikcija nad makedonskom dijasporom”.

On je istakao i da je „pitanje konačnog imena makedonske Crkve, Sveti arhijerejski sabor SPC vezao za saglasnost koja će se oko toga postići sa svim pomesnim pravoslavnim Crkvama, a ne samo helenofonim”.

To je, rekao je, „važan doprinos očuvanju jedinstva vaseljenske Pravoslavne Crkve, kao i jedinstva pravoslavnih balkanskih Slovena, a istovremeno težak udarac panhelenističkim težnjama fanariota”.

Pema njegovim rečima, da bi se konačno došlo do „uspostavljanja liturgijskog i kanonskog jedinstva izmedju SPC i ‘MPC’ kao autonomne crkve u okviru SPC, neophodno je da se izmene odredbe najvišeg organizacionog akta ‘MPC’, te da se shodno saborskom aktu od 1959. godine predvide odgovarajuća stvarna i počasna prava srpskog patrijarha”.

„Tek posle toga se može govoriti da je proces njenog vraćanja u krilo majke-Crkve okončan”, rekao je Čovorović.

 

Izvor Beta, 16. maj 2022.

 

Makedonski mediji: Odluka SPC gora od Niškog sporazuma iz 2002.

Autonomni status za Makedonsku pravoslavnu crkvu-Ohridsku arhiepiskopiju (MPC-OA) iz 1959. godine i svepravoslavni konsenzus za moguću buduću autokefalnost, ključna je odluka Sabora SPC, objavljena danas na sajtu crkve, za koju srpski episkopi tvrde da je ona doneta na osnovu saglasnosti MPC-OA o zahtevu upućenom SPC, piše danas skopska Nova Makedonija.

List piše da verski analitičari kažu da ovakva odluka Sabora SPC ne iznenađuje, jer se poslednjih dana u javnosti nagoveštavalo u kom pravcu je moglo da se kreće.

MPC-OA za sada nema komentar, a portparol Sinoda MPC-OA episkop Timotej, kažu, ne odgovara na pozive.

Za verske analitičare je, piše list, krajnje problematično to što u odluci SPC piše da je odluka doneta po prijemu pisma, odnosno zahteva Sinoda MPC-OA.

Pitanje je, kažu, ko je i kada u Sinodu MPC-OA doneo odluku da SPC uputi takav zahtev i zašto javnost o tome nije obaveštena.

Ističu, prenosi Nova Makedonija, da je opasan presedan to što bi MPC-OA posle 55 godina odustala od autokefalnosti i praktično prihvatila Niški sporazum, koji je odbacila pre 20 godina, a na osnovu kojeg je nastala Pravoslavna Ohridska arhiepiskopija (POA) Jovana Vraniškovskog.

Portal Religija piše da SPC Makedonskoj pravoslavnoj crkvi-Ohridskoj arhiepiskopiji na zahtev patrijarha Vartolomeja neće dati nezavisnost, već samo autonomiju unutar svoje crkve.

Tumačeći saopštenje Sabora da je SPC odobrio kanonsko jedinstvo SPC Makedonske pravoslavne crkve, odnosno „Ohridske arhiepiskopije”, portal piše da „to praktično znači da je SPC potvrdila odluku Vaseljenske patrijaršije od pre nedelju dana ali nije dala autokefalnost MPC-OA”.

Ocenjujući da je završetak pregovora MPC-OA i SPC skandalozan, portal piše da je Sabor SPC vratio Makedonskoj crkvi autonomni status od 1959.

„Ono što je skandalozno jeste da je Sabor SPC doneo takvu odluku, kako se kaže na zahtev Sinoda MPC-OA. Drugim rečima, Sveti arhijerejski sinod MPC-OA je uputio zahtev SPC u kome prihvata kanonski status dodeljen 1959. godine”, navodi portal Relegija.

Dodatno je, kažu, skandalozno to što, ako je tačno da se MPC-OA oko toga dogovorila, jeste da za budući autokefalni status treba da postoji saglasnost svih crkava, što praktično znači i mogućnost veta.

Pojašnjavajući šta praktično znači odluka SPC, portal piše da, kako su ranije i predviđali, SPC nema nameru da napusti eparhije u Makedoniji i vraća MPC-OA kao autonomnu crkvu u SPC, a da se pritom ne zna kada će i da li će MPC-OA ikada dobiti autokefalnost.

Ova odluka je, navodi se, praktično mnogo gora od Niškog sporazuma iz 2002. godine, jer kaže da se MPC-OA saglasila da će o konačnom statusu autokefalnosti morati da se odlučuje opštim pravoslavnim konsenzusom. Drugim rečima, MPC-OA se sama slaže da bilo koja crkva ima pravo veta.

U eventualnom budućem razvoju ovakvih događaja, tvrde, MPC-OA nikada neće imati autokefalnost, a čak i da ima, neće imati pravo na naziv Ohridska arhiepiskopija, jer se Bugarska crkva neće složiti sa takvim imenom.

Na kraju, kažu, buduće ime MPC-OA bi bilo Pravoslavna crkva Severne Makedonije. Tumače i da je ova odluka opasna jer je, kažu, praktično, SPC zamenila POA MPC-OA.

„To znači da su Pravoslavna ohridska arhiepiskopija i Vraniškovski u svih ovih 20 godina bili u pravu, a MPC na pogrešnoj strani što je izazvalo podele”, navodi portal.

Ovom odlukom, dodaju, arhijereji Sinoda MPC-OA postaju deo Sabora SPC i učestvovaće u njemu.

Budući da je odluka, podsećaju, doneta na zahtev Sinoda MPC-OA, smatraju da su episkopi Makedonske crkve danas dužni da objasne kada, ko i kako su pristali na autonomiju, ko je poslao pismo i zašto.

„Zašto je žrtva generacija autokefalnih ljudi data za budućnost ove crkve bačena u vodu”, pita portal i podseća da su oni još ranije predvideli da Makedonija igrati na emotivnu kartu.

Tvrde da, kako navode, navodna dozvola da se MPC-OA imenuje kako želi i kako želi da komunicira sa drugim crkvama, SPC na taj način želi da u makedonskoj javnosti izazove nove podele i raskol.

Stoga smatraju da više nema dileme koliko je važna odluka Vaseljenske patrijaršije da reši kanonski status MPC-OA pre ove odluke.

 

Izvor Tanjug/RTV, 16. maj 2022.

 

Naslovna fotografija: Fejsbuk/Patrijarh srpski Porfirije

 

BONUS VIDEO:

Preporučujemo
Pratite nas na YouTube-u