Srpsko biološko društvo: Lekcije biologije za osmake zasnovane na nauci

Smatramo da je taj deo programa u potpunosti zasnovan na biološkoj nauci, izričit je prof. dr Miroslav Živić, predsednik Srpskog biološkog društva

Deo programa nastave i učenja biologije za osmi razred za koji je ministar prosvete Branko Ružić, zbog ujdurme u javnosti, zahtevao da se najstručniji ponovo izjasne, po mišljenju Srpskog biološkog društva, ne izlazi iz okvira nauke.

Smatramo da je taj deo programa u potpunosti zasnovan na biološkoj nauci, izričit je prof. dr Miroslav Živić, predsednik Srpskog biološkog društva.

– Ne postoji apsolutno nikakva sumnja ili bojazan da on po bilo kom elementu odstupa od onoga što je zvanični naučni stav, da je potpuno jasan i dobro definisan i da ne pruža bog zna kakve mogućnosti za slobodno tumačenje – razjasnio je za „Politiku” prof. dr Miroslav Živić.

U tom delu programa, među preporučenim sadržajima u okviru oblasti „Čovek i zdravlje” navodi se biološki smisao adolescencije (rodni i polni identitet u kontekstu hormonske aktivnosti i individualne genetičke varijabilnosti), a među ishodima, što je ono što učenik treba da zna na kraju razreda, predviđeno je i da će mali maturanti biti u stanju da povežu promene nastale u pubertetu sa delovanjem hormona. Za dostizanje tog ishoda, kako piše u uputstvu za didaktičko-metodičko ostvarivanje programa, potrebno je ovu temu povezati sa hormonalnom regulacijom, koja se obrađuje u oblasti „Jedinstvo građe i funkcije”, i sa znanjima iz prethodnih razreda u vezi sa promenama u pubertetu. Tu stoji i da u obradi polnog i rodnog identiteta, pored razvijanja tolerancije i prihvatanja različitosti, učenicima treba pružiti širu perspektivu genetičke varijabilnosti, kao prirodnog fenomena, koja ne daje osnove za predrasude, stereotipe, diskriminaciju i nasilje. Sugeriše se da se adekvatnim izborom sadržaja i načina rada može uspostaviti veza sa sadržajima iz građanskog vaspitanja koji se odnose na teme pol, rod i seksualnosti.

– Ono što tu jeste škakljiva činjenica je da rodni identitet, pored te svoje biološke komponente, svakako sadrži i psihološku i sociološku. U planu i programu jasno je istaknuta biološka komponenta. Tamo stoji, u dodatnim pojašnjenjima, da bi trebalo da se napravi paralela s građanskim vaspitanjem, što se pre svega tiče ravnopravnog odnosa polova. Osnovna crta programa biologije za osmi razred, pored zasnovanosti na biološkoj nauci, jeste tolerancija i borba protiv diskriminacije, ja verujem i udžbenika koji su iz njega nastali. Zaista nisam pročitao sve te udžbenike. Društvo biologa se ne bavi ocenjivanjem sadržaja udžbenika. To rade stručne komisije Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja. Međutim, mi moramo da razvijamo toleranciju u našem društvu, i univerzitetski profesori i naše kolege nastavnici u školama koji su stekli univerzitetsko obrazovanje. Ako mi ne stojimo na braniku tolerancije i razumevanja između ljudi koliko god da su oni različiti, ja ne znam ko će – poentira profesor Živić.

On uverava da Srpsko biološko društvo čvrsto stoji iza jasnog i određenog stava da neće odstupati od biološke nauke, što im je profesionalna dužnost, i da se neće mrdnuti s „branika tolerancije”, što je, smatra prof. Živić, „obaveza intelektualaca i visokoobrazovanih ljudi koji treba da budu svesni da je tolerancija osnova opstanka savremenog sveta”.

Zaključak da je deo programa biologije za osmake koji je pod lupom „u potpunosti usklađen s prihvaćenim teorijama, činjenicama, zaključcima i tumačenjima biološke nauke” stoji i u dopisu koji je SDB, povodom zahteva ministra prosvete da se ponovo iskaže stručno mišljenje, uputilo Nacionalnom prosvetnom savetu (NPS).

– Uvidom u celokupan program nastave i učenja biologije za drugi ciklus nigde nismo uočili da se izlazi iz okvira biološke nauke, pa čak i kada je moguće da u drugim oblastima ljudskog delovanja u javnosti ima drugačije iskazanih tumačenja. Genetička varijabilnost ne daje osnove za razvoj predrasude, stereotipa, diskriminacije i nasilja. Biološka saznanja potpomažu razvijanje tolerancije i prihvatanja različitosti mladih ljudi, što je u skladu s težištem programa biologije u drugom ciklusu koji je usmeren ka jedinstvu živog sveta i njegovoj izuzetnoj biološkoj raznovrsnosti. Navedeni program nastave i učenja biologije za osmi razred je primenjen u školskoj 2021/22. godini i, prema informacijama od predmetnih nastavnika, nije bilo problema prilikom realizacije nastavnih sadržaja u vezi sa ovim delom programa – precizira se u dopisu NPS-u koji potpisuje prof. Živić, predsednik SDB-a, u koji je „Politika” imala uvid.

Traži se mišljenje svih bioloških fakulteta

Prema saznanjima „Politike”, NPS intenzivno organizuje konsultacije, obraća se eminentnim profesorima počevši od Biološkog fakulteta Univerziteta u Beogradu do svih departmana za biologiju prirodno-matematičkih fakulteta državnih univerziteta u Srbiji, da bi što pre, na osnovu celokupnog sagledavanja stavova struke, doneo i saopštio mišljenje koje se s nestrpljenjem iščekuje.

Stav Srpskog biološkog društva, iako jasan i nedvosmislen, nije i dovoljan da NPS donese mišljenje „o tome da li je deo programa nastave i učenja biologije za osmi razred osnovne škole koji se odnosi na raznovrsnost biološke osnove pola i polnih karakteristika, koje uključuju ponašanje i individualni osećaj pripadnosti nekom od rodova, usklađen sa prihvaćenim teorijama, činjenicama, zaključcima i tumačenjima nauke”, što je tražio resorni ministar Branko Ružić.

– Smatram važnim, a verujem i da ćete se složiti, da se pri donošenju stava konsultuju i katedre bioloških fakulteta u Republici Srbiji i time zauzme stav struke na ovu temu, koji će biti osnov za dalje delovanje oko udžbenika za biologiju – poslednja je rečenica koju potpisuje Ružić u dopisu Radivoju Stojkoviću, predsedniku NPS-a, kojim ministar zvanično tražio da najstručnije telo preispita program biologije za osmake i donese konačan sud na osnovu usaglašenih stavova svih relevantnih institucija.

 

Autor Milenija Simić-Miladinović

 

Izvor Politika, 16. septembar 2022. 

 

Naslovna fotografija: Tanjug/Dušan Aničić

 

BONUS VIDEO:

 

Preporučujemo
Pratite nas na YouTube-u