Između filozofije tradicije i izdane Evrope

Nažalost, ne možemo očekivati da Dragoševe knjige uđu u programe fakulteta humanističkih nauka. No time se on samo upisuje u čitavu plejadu velikana koje stalno guraju van institucija

Svoje izlaganje moram da započnem apelom da sledeću veliku godišnjicu dočekamo sa reprezentativnim izdanjem Sabranih ili bar Izabranih dela Dragoša Kalajića. Ovo vreme razrešenja u kome se nalazimo fundamentalno potvrđuje i zahteva uvide koje je on ostavio u knjigama. Neophodno ih je stoga danas ponovo izneti pred generacije koje stasavaju. Između ostalog, i da bi razumeli mehanizme sveta u kome žive.

U 20-ak minuta, koliko je preda mnom, potrebno je da predstavim dve ogromne teme kojima se Dragoš Kalajić bavio. Jedna je pitanje filozofije tradicije, a druga je evropska ideologija – odnosno nasleđe Izdane Evrope. Zahvalnost na pomoći dugujem starim kalajićevcima Adamoviću, Dobrosavljeviću i Saši Gajiću.

Još kao mlad čovek u Beogradu, Kalajić se sreo sa mišljenjem koje je svet videlo, tumačilo i normiralo suprotno od vladajuće marksističke ortodoksije. No, nasuprot onima koji su patili za ideologijom potrošnje koja vlada na Zapadu – njega je privukla ideologija onih koji su na tom Zapadu bili progonjeni, egzorcirani, skrajnuti i nepoželjni. Čuvena su njegova sećanja u kojima opisuje kako je uživao čitajući kod Lukača u Razaranju uma samo citate proskribovanih mislilaca sa kojima se ovaj nevešto obračunavao. Odlazak u Italiju i brojna putovanja – kao i odlično znanje četiri ključna evropska jezika – omogućili su mu da to svoje interesovanje razvije, produbi i prihvati u potpunosti. A zatim – na našu sreću – počne da prenosi i na naš teren.

I kod nas postoji prevod pristojne Sedžvikove knjige koja će čitaoca uvesti u ovaj magistralni tok misli autora kao što su Rene Genon, Julijus Evola, Mirča Elijade i sličnih alternativnih heroja. Uz to je išla i tradicija konzervativnih revolucionara koji su gradili model otpora modernom svetu, da parafraziramo Evolu. Nasuprot komunističkim inverzijama – ova misao je tražila povratak na početke, na izvore u kojima se znao red gde je duhovnost na prvom mestu, ratništvo na drugom a trgovina na dnu. Ona govori o uranskom principu, svetlosti, muževnosti, odgovornosti, traganju. I ona pokušava da u svim civilizacijama, kulturama i religijama nađe iste izvorne principe – suprotne od lihvarskog modela vrednosti koji danas dominira.

Ovaj univerzum Kalajić je prenosio i kod nas od kraja 1960-ih i početka 1970-ih godina. Najpre su došli čuveni temati u časopisu Delo, npr. o utopiji, islamu, tradiciji ili Indiji, u vreme kada je uređivao ovaj časopis. U isto vreme izlaze i njegovi autorski radovi Krševine i veoma važna knjiga Uporište – koja prenosi taj model integralnog čoveka za kojim Kalajić traga od Indije i japanskih samuraja, preko Sparte i srednjeg veka do savremenih izdanaka. Zreli obračun sa svetom kontrainicijacije dobijamo 1978. i 1979. s Mapom antiutopija i čudesnim Smakom sveta.

Treći segment su, naravno, prevodi. Zahvaljujući njemu, u našu kulturu ulaze vrlo rano prevodi Genona i Evole, tu su čuvene edicije u Književnim novinama „Kristali” (Plotinove Eneade, Deni de Ružmon, novo izdanje Špenglera i Vajningera, Tilak – Arktička pradomovina Veda, Konrad Lorenc, Osam smrtnih grehova čovečanstva, Julijan Apostata), Istok-Zapad (Majrink, Anđeo sa zapadnog prozora), i Superroman (Boban Petrović, Rokanje npr.). Treba posebno izdvojiti njegove sistemske predgovore za Genona (Mračno doba), Evolu (Metafizika seksa) i Siorana (Istorija i utopija) koje je Kukić izdao u Gradcu, velikim delom inicirano njegovim instrukcijama. Pomenimo svakako i roman Kosmotvorac, i uvođenje Jingera u našu kulturu.

U kasnijem periodu stvaralaštva, valja uočiti značaj njegove sposobnosti primenjivanja načela, svetonazora i filozofija koje je izučio i prihvatio. On se temama iz filozofije tradicije bavi ne samo u tematima i filozofskim knjigama već i u knjigama Rusija ustaje, Američko zlo 1 i 2 itd. – ali na jedan izvanredno praktičan način, tako da se aktuelnim društvenim, političkim, geopolitičkim ili pop-kulturnim fenomenima bavi smeštajući ih u svetonazor filozofije tradicionalizma, odnosno posmatrajući ih kao fenomene doba Kali Juge. No, Kalajić nikada ne ostaje na pukoj konstataciji depresije i opadanja, već pokušava da nađe nadu i prostor za odbranu smisla i vrednosti tradicije.

Evropa nacija

Dragoševa razmatranja o Evropi i ideji i normi Evrope – sakupljena u maestralnoj knjizi Izdana Evropa, zbirci Evropska ideologija, te romanu Poslednji Evropljanin – moramo započeti referiranjem na delo jednog od njegovih putovođa Kurcija Malapartea. Podanički i podatni karakter vlade koja danas vodi Nemačku, ali i mnoge druge evropske zemlje, ne može se razumeti ako se ne pročita Koža. Ovaj roman opisuje kako ponižene napolitanske i sicilijanske majke nude svoju žensku i mušku decu oslobodilačkim – a zapravo okupacionim – savezničkim snagama zarad elementarnog preživljavanja. U isto vreme, ovi oslobodioci su vaspostavljali mafijašku strukturu moći, koja je uz paralelni sistem „Gladio” i razne tajne organizacije zapravo sačinjavala stvarne poluge vlasti i mehanizme preko kojih su Amerikanci i ono što Kalajić naziva „lihvarska internacionala” držali pod kontrolom zapadnu, a kasnije i Istočnu Evropu.

Kalajić nije antievropejac. Štaviše. On je jedan od prvih koji je ozbiljno pisao o procesima evropskih integracija, i to s velikim nadanjima i pozitivnim ocenama, čak i za obogaljeni projekat kakav je Mone progurao. Sve vreme se jasno vidi simpatija za nemačko-francusku kontinentalnu ideju Evrope – nasuprot američko-britanskim vizijama. Uzgred, dok su za raspad Jugoslavije tada svi targetirali Nemačku, a nekakve nade polagali u Amerikance, on je vrlo jasno pokazao da iza celog planiranog procesa rastakanja SFRJ – ali i srpskih prostora – stoji upravo Vašington, pre svega Volstrit. Stalno se zalagao za rad na popravljanju odnosa sa novom ujedinjenom Nemačkom, verujući da se ona kad-tad može emancipovati od američke okupacije.

Govornici na skupu pod nazivom „Vidici i ideje” upriličenom u čast 80. godina od rođenja Dragoša Kalajića, u velikoj sali Kinoteke u Beogradu, 24. novembar 2023. (Foto: Vesna Dragićević/Novi Standard)

U sjajnom tekstu o Moneu i Degolu vrlo jasno suprotstavlja ove dve vizije i pokazuje kako je Volstrit uspeo da nametne svog agenta za zakulisnog oca evropskih integracija, nasuprot Degolovoj viziji Evrope od Atlantika do Urala. Ove dve geopolitičke vizije, u logičnom izvođenju, svode se na svoje duhovne osnove gde ponovo vidimo primenu filozofije tradicije na jedno sasvim praktično pitanje. Kako je Evola uočio, a Kalajić usvojio, upravo dominacija ekonomije i ekonomskih klasa nad klasama duhovnika i ratnika pokazuje inverziju sistema vrednosti u ovoj civilizaciji – pa stoga nije ni čudo što je Moneova zajednica, a kasnije Unija, počela od ekonomskih pitanja i od objedinjavanja na ekonomskom nivou – koji je lihvarima, bankarima, korporacijama i njihovim političkim agentima bio najvažniji. Kalajić se zalagao, međutim, da evropsko objedinjavanje i odbrana evropskog prostora započne od kulture i kulturnih osnova, koje bi jedine dale solidnu i čvrstu osnovu. Umesto toga, ekonomski prostor kao fundamentalan – puni se američkom popularnom kulturom, koja takođe simbolizuje antropološku inverziju, degradaciju i samoubistvo Evrope.

U Evropskoj ideologiji se dosta jasno gradi normativni model takve vizije Evrope nacija – kakvu su autori pariske deklaracije „Evropa u koju možemo da verujemo” 13 godina kasnije pokušali da definišu. On podrazumeva i vojnu emancipaciju od američke vojske i američkih balističkih projektila, koji od 1945. jasno ocrtavaju kolonijalni položaj evropskih država. S druge strane, praktična izvedba projekta evropskih integracija i tzv. tranzicije istočnoevropskih zemalja išli su u potpuno suprotnom pravcu od onoga koji je zacrtan u idejama tradicije. On je, uglavnom, pratio trag savremenih antiutopija koje je Kalajić mapirao u svojoj preozbiljnoj i šokantnoj knjizi istoimenog naziva iz 1978, inače objavljenoj kod Boška Ruđinčanina u ediciji Zamak kulture u Vrnjačkoj banji.

Smak sveta, objavljen naredne godine u Zagrebu – kao legitimni vizuelni drugi deo celog projekta – zajedno sa Mapom dao je kompletan bedeker za putovanje u propast, koje će svoju intenzifikaciju dobiti tek u naše vreme. Pričamo o vremenu u kome tadašnji profesori univerziteta i akademici i dalje ispunjavaju tomove stranica o samoupravljanju, proizvodnim snagama i proizvodnim odnosima, a tek se stidljivo probijaju nosioci naredne intelektualne faze uvođenja liberalne političke tradicije. Dragoš je decenijama ispred svih njih pokazujući ono što će tek uslediti kada se realizuje stvaranje sveta o kome malograđani stidljivo maštaju.

No, Dragoš nije samo opisao duhovne i teorijske osnove ovog preovladavanja htonskih principa, već je u esejima sakupljenim u delu Izdana Evropa nacrtao i kako to u praksi izgleda – baš u vreme kada se slavodobitno i trijumfalno bulaznilo o evropskom ujedinjavanju kao konačnoj realizaciji carstva nebeskog na zemlji. Čega tu sve nema i koliko proročki ova knjiga deluje danas… Izdvojiću nekoliko ilustracija.

Predavanje o životu i delu Dragoša Kalajića pod nazivom „Vidici i ideje” u velikoj sali Kinoteke u Beogradu, 24. novembar 2023. (Foto: Vesna Dragićević/Novi Standard)

Evropu, najpre, izdaje njena elita – duboko korumpirana – kako pogrešnim teorijama, no još više materijalnim privilegijama. U prvom eseju iz 1988. direktno se targetiraju odmetnuta evropska masonerija i Vatikan. Evropu izdaju levičarski intelektualci poput Vatimoa, koji oduševljeno slavi demografsku imploziju belog čoveka. Zatim u dva nastavka se prenosi razgovor sa visokim funkcionerom EU koji još tada govori o zadatku razaranja evropskih organskih nacija time što će se uvesti milioni novih stanovnika iz Trećeg sveta i praviti novi Vavilon, kotao za pretapanje rasa i nacija (melting pot). Za Francusku se 25 godina pre Uelbeka jasno pokazuje da postoji zavera da se ona – iza leđa narodu – izruči novopridošlim neprijateljski nastrojenim doseljenicima. Stvara se geometrijska Evropa nasuprot onoj organskoj, objašnjava Kalajić. Ocrtava se kako bankarski lobi u Italiji otvoreno radi za Volstrit protiv svoje države – a celu aferu predvodi izvesni Mario Dragi – koji će nekoliko decenija kasnije biti direktor Evropske centralne banke i predsednik vlade Italije.

Izvanredni su, takođe, delovi o tome kako je predstava sa Čaušeskuom bila početak procesa osvajanja Istočne Evrope za potrebe korporacija i krupnog kapitala. Sjajan esej o Bugarskoj pokazuje kako Britanci još 1991. dovode Mensu da istraži potencijale omladine, uviđaju ogroman intelektualni potencijal i grade mehanizme za odvođenje dece u nove janičare, što je svega tri decenije kasnije dovelo dotle da ova zemlja ima skoro polovinu stanovnika manje nego tada. Moldavija npr. i zvanično ima polovinu. Sjajni, depresivni, ali i optimistični delovi o ruskom propadanju i veri da će nužno doći do povratka sebi, preštampani su u knjizi Rusija ustaje. (Prvo izdanje objavio je Nebojša Kuzmanović u Šamcu.)

Na ovim stranama mogli ste da sretnete priču o konzervativnoj revoluciji, o drugoj strani fašističke Italije i, kao i na drugim mestima, da se učite metodologiji onoga što sam kasnije nazvao „tamnim koridorima moći” nasuprot mejnstrim idiotizaciji koja priča samo o vidljivim epifenomenima ignorišući izvore, stvarne uzroke i tendencije.

Plejada velikana

Na kraju, valja dati jednu važnu instrukciju budućim generacijama o tome kako koristiti ovo njegovo ogromno nasleđe. I ovaj skup pokazao je Dragoša kao čoveka slobode i traganja – koji je u isto vreme i mislilac i filozof, ali je takođe i umetnik, čovek provokacije, i ekspresije. U tom kontekstu treba razumevati i dva aspekta njegovog dela koji i danas izazivaju najviše zabune. Jedno je paganizam, a drugo je često izražena i naglašena poza.

Paganizam je, zajedno sa određenom vrstom ekumenizma, naprosto znatan deo literature nove evropske desnice i filozofije tradicije na kojoj je on rastao i razvijao se. Takođe i velikog dela mislilaca konzervativne revolucije koje je neobično poštovao. De Benoa je, slično kao i Evola, smatrao da se samo vraćanjem na prethrišćansko jedinstvo Evrope mogu prevazići dubinske podele u evropskom biću, koje su proizvele dve velike šizme. No, vremenom je Dragoš sve više shvatao i eksplicirao ideju da je upravo progon hrišćanstva – kao velike religije i škole civilizacije – kao poslednje brane evropske duhovnosti ono na čemu predano rade sile globalizma, melting pota i kontrainicijacije sve od francuske revolucije. No, tradicionalistička ideja večnog vraćanja svakako mu je i tada ostala bliža od linearne naracije hrišćanske eshatologije.

Obraćanje Miše Đurkovića na skupu organizovanom povodom 80 godina od rođenja Dragoša Kalajića u velikoj sali Kinoteke u Beogradu, 24. novembar 2023. (Foto: Vesna Dragićević/Novi Standard)

Što se tiče izražene poze, dendizma i vremenom sve izraženijeg afirmisanja klasicizma evropskog nasleđa oblačenja, muzike, hrane, vina, književnog i uopšte umetničkog kanona evropskih fundamenata – neophodno je shvatiti da je u pitanju zalaganje za odbranu i očuvanje samog kosmičkog poretka (Die Welt von Gestern, kako bi Cvajg rekao), od naleta vanevropskih haotičnih ritmova, koji sinkope i besporedak unose u sve – uključujući i mentalnu stabilnost čoveka. Takođe, kao i kod njegovog velikog učitelja Aleksandra Lončara, u pitanju je – kako bi drugovi komunisti rekli – pojačana buržoaska reakcija na komunističko sivilo, na besprizorni populizam u kome se gubi razlika između elitnog i popularnog, uzvišenog i primitivnog. A Dragoš je svakako bio baštinik značaja hijerarhije i meritokratije duha, znanja, veštine i klasičnih moralnih načela.

Mi smo konačno poluokupiran narod kome je zabranjeno da Knjigu o Milutinu uvrsti u školsku lektiru. Stoga, nažalost, ne možemo očekivati da Dragoševe knjige uđu u programe fakulteta humanističkih nauka. Time se on, zapravo, samo upisuje u čitavu plejadu velikana koje stalno guraju van institucija, dok oni tvrdoglavo nastavljaju da u srpskom narodu stvaraju najkvalitetnija i najinovativnija dela prenoseći luču na nove takve generacije.

U vreme kulminacije Kali Juge, neophodno je shvatiti da čovek ima dužnost da svedoči o istini uprkos slabim izgledima da će njegova misao trijumfovati. Ili Kalajićevim rečima: „Misli i delaj neuslovljiv od pretnji poraza ili obećanja pobede. Nema pobede vrednije od vernosti sebi u porazu, niti ima većeg poraza od izdajstva sebe zbog pobede.”

Jer, konačno, završimo njegovim rečima: „Srbin se ne rađa već postaje, polaganjem niza teških ispita.”

Neka mu je slava i hvala.

 

Izlaganje na tribini posvećenoj 80. godišnjici rođenja Dragoša Kalajića, 24. novembra 2023.

 

Naslov i oprema teksta: Novi Standard

 

Izvor: Pečat

 

Naslovna fotografija: Vesna Dragićević/Novi Standard

 

BONUS VIDEO:

Kultura
Pratite nas na YouTube-u